شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چین به هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی برای بررسی منشا شیوع کرونا، اجازه ورود نداد

تدروس ادهانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، پس از آنکه چین اجازه ورود تیم کارشناسان بین‌المللی جهت  تحقیق در خصوص منشا و آغاز شیوع ویروس کرونا را صادر نکرد، گفت: «از اینکه چین اجازه نداده است که کارشناسان بین‌المللی وارد این کشور شوند، بسیار مایوس شدم.»

قرار بود یک تیم ۱۰ نفره بعد از مدتها انتظار  اوایل ماه ژانویه جهت تحقیق در خصوص منشا و آغاز شیوع ویروس کرونا در سال گذشته در ووهان به چین سفر کند اما چین اجازه نداد تا تیم کارشناسان بین‌المللی وارد این کشور شوند. 

رییس سازمان بهداشت جهانی نیز در واکنش به عدم اجازه ورود آنها به چین، در یک کنفرانس خبری آنلاین در ژنو گفت: «امروز فهمیدیم که مقامات چینی هنوز مجوزهای لازم برای ورود تیم به چین را نهایی نکرده اند.»

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: «من با مقامات بلندپایه چینی در ارتباط هستم و صریحا گفتم که این ماموریت برای سازمان جهانی بهداشت در اولویت قرار دارد.»

قرار بود که هیات سازمان بهداشت جهانی توسط پیتر بن امبارک،  متخصص ارشد سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های حیوانی انجام شود.امبارک در ماه ژوئیه گذشته برای ماموریت مقدماتی به چین رفته بود. دو تن از اعضای این هیات نیز سفر خود را به چین آغاز کرده بودند و اکنون یکی از آنها برگشته و دیگری در حال بازگشت است.

مایک رایان، ريیس بخش فوریت‌های سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرد که این مشکل «فقط یک موضوع اداری باشد و خیلی سریع حل شود.»

پیش از این سفر، مقامات چینی تلاش کرده بودند که روایتی خاص از زمان و مکان شیوع بیماری کرونا را شکل دهند و یکی از دیپلمات‌های چینی گفته بود که مطالعات نشان می‌دهد که بیماری در مناطق مختلف ظاهر شده است.اما مایک رایان قبلا این ادعا را فرصت‌طلبانه خوانده بود.

چین همواره انتقاد از شیوه رسیدگی به نمونه‌های اولیه بیماری کووید۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ را رد کرده است.

پیش از این  دونالد ترامپ، رییسجمهوری ایالات متحده، اقدامات پکن را در زمان شیوع کرونا زیر سوال برده‌‌است و اعلام کرد که  سازمان بهداشت جهانی را ترک می‌کند و  خواستار یك تحقیق «شفاف» در این زمینه است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More