شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چین با تبریک به بایدن خواستار بازتنظیم روابط با آمریکا شد

 

چین آغاز به کار جو بایدن به عنوان رییس‌ جمهور جدید ایالات متحده آمریکا را تبریک گفت و خواستار تنظیم دوباره روابط بین دو کشور شد.

پکن روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه همچنین از بازگشت ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی و پیمان آب‌وهوایی پاریس استقبال کرد.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «با همکاری دو طرف، نیروهای خیر در روابط چین-آمریکا بر نیروهای شر پیروز خواهند شد.»

او افزود بایدن در سخنرانی تحلیفش چندین بار از کلمه «اتحاد» استفاده کرده و در حال حاضر اتحاد دقیقا همان چیزی است که در روابط بین دو کشور نیاز است.

پیش‌بینی می‌شود که آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن به سیاست‌های سختگیرانه‌ در قبال چین ادامه دهد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنش آمریکا با چین بر سر مناسبات تجاری، امنیتی، فناوری، منشاء ویروس کرونا و حقوق بشر به اوج رسید.

در تازه‌ترین اقدام در گرماگرم افزایش تنش‌ها، پکن در روز چهارشنبه همزمان با مراسم سوگند بایدن در واشینگتن، از تحریم ۲۸ مقام دولت ترامپ، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، خبر داد.

طبق این تصمیم، مقام‌های تحریم‌شده و خانواده‌هایشان حق ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو را ندارند و به شرکت‌های مرتبط با آنان اجازه انجام فعالیت‌های تجاری در این کشور داده نمی‌شود.

وزارت خارجه چین گفت که پمپئو و دیگران اقداماتی را «برنامه‌ریزی، تبلیغ و اجرا کردند» که دخالت در مناسبات داخلی چین بودند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی جو بایدن، در بیانیه‌ای با ترغیب دو حزب عمده آمریکا به محکوم کردن این اقدام چین، آن را «غیرسازنده و بدبینانه» توصیف کرد.

هورن گفت:‌ «اعمال این تحریم‌ها در روز تحلیف ریاست جمهوری، تلاشی است برای ایجاد تفرقه حزبی.»

پمپئو که در هفته‌های آخر کاری‌اش مجموعه‌ای از اقدامات علیه چین اتخاذ کرده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد چین در قبال مسلمانان اویغور «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» انجام داده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More