شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چه کسی خطبه نماز جمعه گلبدین حکمتیار را مختل کرد؟

 

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در گرماگرم خطبه‌های نماز جمعه هرات سخن را به کارنامه خودش و بدی خیانت کشانده بود که جوانی از صف چهارم نمازگزاران بلند شد و فریاد کشید "خائن تویی " و لنگه کفش خود را با دست چپ به سوی او پرتاب کرد. لنگه اول که خطا رفت، لنگه دوم را پرت کرد که روی سینه حکمتیار نشست.

سید عبدالواحد دادشانی، 24 ساله، تاجیک‌تبار و از روستای دادشان ولسوالی گذره هرات است. او حقوق و علوم سیاسی را تا ترم ششم در دانشگاه خصوصی خواجه عبدالله انصاری در این شهر خوانده‌است.

اعتراض به کارنامه یک رهبر سیاسی جهادی در افغانستان به این شیوه بی‌ سابقه است، اما این رفتار مشابه کاری است که منتظر زیدی، خبرنگار عراقی با جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 2008 کرد ودر میان افغان‌ها بازتاب گسترده داشت.

سید حامد دادشانی وکیل مدافع این معترض افغان به ایران انترنشنال گفت که او از سابقه حساسیت‌برانگیز و موضع‌گیری‌های جنجالی آقای حکمتیار متاثر شده و اینگونه اعتراض خود را نشان داده است.

آقای حکمتیار تقریبا دو برابر عمر عبدالواحد دادشانی در صحنه سیاسی افغانستان حضور داشته‌است. او تندروترین چهره جهادی مخالف شوروی پیشین بود و با سرنگونی نظام تحت حمایت شوروی در افغانستان، طرف اصلی در جنگ‌های داخلی افغانستان بود و با طالبان درافتاد و در ایران پناهنده شد و با روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود، با آن به مخالفت مسلحانه پرداخت. سرانجام سال گذشته پیش با دولت کنونی افغانستان به توافق صلح رسید و راه حضور و فعالیت سیاسی او در جامعه باز شد.

در بسیاری مساجد افغانستان کفش‌ها در بیرون ورودی گذارده می‌شوند، اما گاهی بسته‌های پلاستیکی بین نمازگزاران توزیع می‌شود تا از ربودن کفش‌ها جلوگیری شود.معلوم نیست که عبدالواحد پیشاپیش آماده حمله به آقای حکمتیار بوده یا در هنگام سخنرانی رهبر حزب اسلامی برآشفته شده است. اما او کفش‌های خود را تا وقت شروع سخنرانی زیر زانوهایش نگه داشته بود.

فضای مسجد جامع هرات که با سروصدا و کفش‌پرانی عبدالواحد به سوی حکمتیار از ترس احتمال نفوذ بمب‌گذار انتحاری مختل شد، پس از دقایقی به حالت عادی برگشت. اما محافظان رهبر حزب اسلامی و هواداران حکمتیار در انتقام از این حرکت او را مورد ضرب و شتم قرار داده و از مسجد بیرون کردند.

نماز جمعه هرات به آخرش رسید، اما دامنه جنجال حکمتیار و عبدالواحد دادشانی همچنان میان مردم افغانستان و همچنین با آزادی بیشتر در فضای مجازی ادامه دارد.

سید حامد دادشانی، وکیل مدافع و باجناق عبدالواحد به ایران انترنشنال گفت: "در رسانه‌های اجتماعی آمده که پدرش عضو حزب بوده و به گفته آقای حکمتیار مورد ضرب و شتم واقع شده که  این واقعیت ندارد. عبدالواحد پسر سید عبدالجلیل و نوه سید عبدالله  است که بنیانگذار روستای دادشانی در ولسوالی گذره است. او به هیچ حزب و دسته‌ای وابستگی ندارد و از نظر اقتصادی در خانواده‌ای مرفه زندگی می‌کند."

تاکنون تنها وکیل مدافع، سازمان ملل متحد و نهاد حقوق بشر افغانستان توانسته با این معترض افغان دیدار داشته باشند.

وکیل مدافع درباره انگیزه اصلی آقای دادشانی این گونه توضیح داد: "وقتی او را دیدم به من گفت که نشسته بودم و به ذهنم آمد که این آدم روی منبر پیغمبر ایستاده است، در حالی که خودش جنایتکار است،  از بدی خیانت حرف می‌زند. او گفت برخاستم و گفتم خائن تویی و اقدام (به پرتاب کفش) کردم."

او گفت: "عبدالواحد با انگیزه شخصی این  کار را کرده چون او انسانی آرمانگرا است.  کسی او را تحریک نکرده، جز سابقه و موضعگیری خود آقای حکمتیار. این تنها یک نافرمانی مدنی و یک اعتراض بوده و نباید به آن جنبه سیاسی داد."

محافظان آقای حکمتیار ساعت سه بعد از ظهر پس از حادثه مسجد جامع و در پایان نماز جمعه عبدالواحد را پیش آقای حکمتیار به اقامتگاه والی هرات بردند.

رهبران حزب اسلامی در مورد سرنوشت دادشانی و اینکه با او چگونه رفتار کنند دو نظر متفاوت داشتند.

یکی از شاهدان عینی عضو حزب اسلامی که کنار آقای حکمتیار حضور داشته به ایران انترنشنال گفت: " یک نظر این بود که حکمتیار صاحب او را ببوسد و ببخشد و رها کند. اما نظر دیگر این بود که باید معلوم شود که این حمله از طرف چه کسانی سازماندهی شده است تا از تبدیل شدن این گونه حرکات به فرهنگ جلوگیری شود."

این شاهد عینی که نمی‌خواهد از او نام ببریم افزود که سرانجام آقای حکمتیار به والی هرات گفت: "من او را بخشیده‌ام. شخصا با او مشکلی ندارم. اما دولت مطابق  قانون با او برخورد کند. تنها چیزی که می‌خواهم این است که معلوم شود چه کسانی این کار را سازماندهی کرده‌است. "

منابع ایران اینترنشنال در افغانستان گفته‌اند که پس از آن آقای حکمتیار به جمعه خان همدرد، فرمانده قدرتمند حزب اسلامی گفته است که برای من و تو معلوم است که پشت این حمله چه کسی است، پس  بگذارید برای دیگران هم روشن شود.

اشاره او به احتمال دست داشتن حزب رقیب یعنی جمعیت اسلامی در این مساله است. اما هم خانواده دادشانی و هم جمعیت اسلامی چنین اتهامی را رد می کنند.

خانواده او نگران است که این معترض در کشمکش بین حزب اسلامی و حزب جمعیت اسلامی افغانستان قربانی شود. این دو حزب سابقه طولانی در رقابت با همدیگر دارند و با توافق صلح و بازگشت آقای حکمتیار به صحنه سیاسی افغانستان، تنش‌ها بین این دو حزب بار دیگر بالا گرفته است.

 

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در گرماگرم خطبه‌های نماز جمعه هرات

 

اکنون سه روز است که امنیت ملی مشغول بازجویی از آقای دادشانی است. او در محوطه امنیت ملی در حال درمان و بازجویی است و هنوز تصمیم گرفته نشده است که با او چگونه برخورد شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در پاسخ به سوال ما که دولت با این معترض چه می‌کند از پیچیدگی جدیدی در این مساله سخن گفت: "شورای علمای حوزه غرب حالا ادعا کرده و شکایت دارد. اینکه به جایگاه رسول خدا و منبر و مسجد هتک حرمت شده و می خواهد این مساله تحت پیگرد قرار گیرد."

اما در طرف دیگر مخالفان آقای حکمتیار که با این معترض ابراز همدردی می کنند و دعوت از سیاستمداری که به دلیل پیشینه جنگی و اتهام جنایت علیه بشر، به "قصاب" کابل معروف است را خود عامل "هتک حرمت" به جایگاه پیامبر اسلام می‌دانند.

 

 

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More