شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرا محمود عباس در شورای امنیت بر «طرح عربی» صلح با اسرائیل تأکید کرد؟  

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بار دیگر بر اجرای «طرح عربی» برای پایان دادن به نزاع فلسطینی-اسرائیلی تأکید کرد. این بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد و در برابر نیکی هیلی و تیم همراهش، از جمله جراد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، که از سوی کاخ سفید به عنوان میانجیگر میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، معرفی شده است.

عباس که پس از به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائيل از سوی آمریکا، بارها از کاخ سفید و شخص دونالد ترامب رئيس جمهور آمریکا، انتقاد کرده است، در سخنرانی روز سه‌شنبه ۱ اسفند خود، خواستار اجرای کامل «طرح عربی» براس صلح با اسرائیل شد.

رسانه‌های عربی، یک روز پیش از سفر عباس به نیویورک، سخنرانی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را «مهم» توصیف کرده بودند. شبکه الجزیره که به جنبش حماس در غره بیش از دولت رام‌الله به رهبری عباس نزدیک‌ است، گفته بود که انتظار می‌رود، سخنرانی عباس در شورای امنیت، چارچوب گسترده‌تری برای صلح با اسرائیل فراهم کند.

رسانه‌های فلسطینی نیز به نقل از نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس گزارش داد‌ند که محور سخنرانی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، «بیت‌المقدس» خواهد بود و بر اساس آن، «مرحله جدید و دیدگاه کلی» برای صلح با اسرائیل تعیین خواهد شد.  

اما محمود عباس در سخنرانی خود، در شورای امینت که بیش از سی و سه دقیقه طول کشید و گاهی خارج از متن از پیش نوشته شده سخن می‌گفت، در برابر نیکی هیلی، باز هم به انتقاد از آمریکا پرداخت.

عباس بار دیگر تأکید کرد که فلسطینی‌ها، دیگر به آمریکا اطمینان ندارند و بر ایجاد یک «سازوکار بین‌المللی چندجانبه» برای نظارت بر روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تأکید کرد.

شاید آنچه که در سخنرانی عباس بیش از همه، نماینده آمریکا و اسرائیل را در این جلسه خشمگین کرد، تأکید رئيس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بر اجرای کامل طرح ۲۰۰۲ ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان سعودی بود، چرا که این طرح یقینا با نقشه راهی که آمریکا در صدد اعلام آن است، تفاوت دارد.

در ماه مارس سال ۲۰۰۲، پس از «انتفاضه دوم» یا «انتفاضه مسجد الاقصی» در فلسطین، وزیران خارجه اتحادیه عرب، نشستی را در بیروت، پایتخت لبنان برگزار کردند. در آن نشست بود که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان سعودی، برای اولین بار، طرح ملک عبدالله برای صلح با اسرائیل را ارائه کرد.

در این طرح که به طرح عربی- اسلامی برای صلح با اسرائيل معروف شد، بر سه نکته جهت پایان دادن به نزاع میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، تأکید شده است.

نخست: تشکیل دولت فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷به پایتختی قدس شرقی. دوم: عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان سوریه.، و سوم: یافتن راه حلی عادلانه برای قضیه آوارگان فلسطینی.  

در مقابل کشورهای عربی و اسلامی، نزاع فلسطینی اسرائیلی را پایان یافته خواهند شمرد و در پی آن، اسرائيل خواهد توانست روابط طبیعی با ۵۷ کشور عربی و اسلامی داشته باشد.

طرح ملک عبدالله یا همان «طرح عربی»، از سوی اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. این طرح از سوی دولت‌های عربی و بسیاری از کشورهای اسلامی، به عنوان تنها راه حل رسیدن به صلحی پایدار در خاورمیانه اعلام شده است.  

از آن زمان تاکنون، فلسطینی‌ها، در هر مناسبتی، طرح صلح عربی- اسلامی ملک عبدالله را به عنوان چارچوب حل نزاع میان خود و اسرائیل، اعلام می‌کنند.

برخی تحلیگران عربی بر این مورد تأکید کرده‌اند که سخنرانی محمود عباس و تأکیدش بر اجرای کامل طرح عربی، نشان دهنده آن است که فلسطینی‌ها، از نقشه راه اعلام نشده آمریکا نگرانند.

خلیل شاهین، تحلیگر فلسطینی در مقاله‌ای گفته است که عباس به این نتیجه رسیده است که آمریکا تلاش می‌کند، نقشه راه خود را جایگزین «طرح عربی» کند. برخی گزارش‌های غیررسمی فاش کرد‌ه‌اند که طرح کاخ سفید، بر عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، پیش از آغاز جدی مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تأکید خواهد کرد؛ و به این ترتیب طرح عربی را به فراموشی خواهد سپرد،  امری که مقامات فلسطینی را بیش از مسئله به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، نگران کرده است.

به همین دلیل است که عباس خواستار اجرای کامل روند «طرح صلح عربی»، «از الف تا ی و نه برعکس» شده است.

 

زمضان ساعدی
تحلیلگر مسائل خاورمیانه
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More