شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرا ایران مانند شوروی سابق تجزیه نخواهد شد

 

وبسایت خبری- تحلیلی آمریکایی Lobe Log امروز چهارشنبه 21  تیرماه در سرمقاله‌ای زیرعنوان 'چرا ایران مانند شوروی سابق تجزیه نخواهد شد' نوشت: «از زمان تجزیه شوروی سابق در سال 1991 مقالات گوناگونی در نشریات غربی منتشر شده است که بحث می‌کنند که دیر یا زود ایران نیز بر مبنای گوناگونی اقوام و زبان‌های ملت خود همان راه اتحاد جماهیر شوروی را خواهد رفت و به چند ایالت تقسیم خواهد شد.

حتی برخی هواداران این تئوری دولت آمریکا را تشویق می‌کنند که باید از این روند تجزیه کشور ایران حمایت کند و با اجرای انزوای سیاسی و اقتصادی حکومت آن و پشتیبانی از گروه‌های تجزیه‌طلب به این روند سرعت ببخشد.

حالا که دولت ترامپ برنامه تغییر رژیم ایران را هم به شکل مشخصی در برنامه کار خود قرار داده است طرح یک چنین مقالات و نظراتی بار دیگر شدت پیدا کرده است.

البته هر کشوری می‌تواند در طول تاریخ خود و در آینده بر مبنای تحولات جمعیتی و فرهنگی آن تجزیه و به چند قسمت تبدیل شود. اما دلایل متعددی وجود دارد که ایران بعید است مانند شوروی سابق شود.

دلایل تجزیه شوروی سابق هیچگاه قیام اقلیت‌های آن نبود. آنچه که به تجزیه شوروی و سقوط کمونیسم منجر شد اختلافات اساسی در درون حزب حاکم آن در مورد شیوه اصلاحات موردنظر گورباچف بود که به پرستوریکا (Perestroika) شهرت داشت.

یکی از مواردی که در بیان آن به نادرستی گزافه‌گویی می‌شود این است که گویا ایرانیان زیر نفوذ پرشین‌ها یا فارس‌ها هستند و اقلیت‌های قومی و مذهبی آنها ‘غیرفارس' هستند. واقعیت این است که ملت ایران و ایرانیان یک واحد ملی و از قوم‌های مادها و سرمتی‌ها تشکیل شده‌اند و همه اقوام امروز ایرانی مانند کُردها، لُرها، بلوچ‌ها و آذری‌ها از یک ریشه تاریخی در سرزمین فلات ایران می‌باشند.

از آن گذشته، کشور ایران یک مجموعه به هم تنیدة تاریخی- تمدنی- فرهنگی است که همه اقوام آن سازنده و نگهدارنده مرزهای آن بوده‌اند.

باتوجه به این واقعیات تاریخی بهترین گزینه برای ایالات متحده آمریکا حمایت از تحولات مثبت در داخل ایران و دخالت سازنده در امور اقتصادی این کشور و از راه حمایت از خواسته‌های مردم آن برای تغییر است. و نه تغییر رژیم».

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More