شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چراغ سبز رهبر هنگ‌کنگ به پایان لایحه استرداد مظنونان

کری لام ، رییس اجرایی هنگ‌کنگ بطور تلویحی پایان لایحه بحث‌برانگیز «استرداد مجرمان به چین» را اعلام کرد.

کری لام شنبه گذشته از تعلیق موقت این لایحه خبر داده بود. لایحه‌ای که به گفته او موجب مشکلات و بروز اختلاف و دودستگی در کشور شده است.

گرچه عقب‌نشینی کری لام به منزله شکستی بزرگ برای رهبر هنگ‌کنگ محسوب می‌شود، اما او بابت طرح این لایحه که اعتراضات گسترده‌ای همراه داشت عذرخواهی کرد. در عین حال کری لام از لغو کامل این لایحه سخن نگفت.

مخالفان این لایحه می‌گویند دست‌کم دو میلیون نفر در تظاهرات مسالمت‌آمیز روز یکشنبه علیه کری لام و افزایش نفوذ چین در این کشور شرکت کردند.

به موجب لایحه استرداد، رهبر هنگ‌کنگ مجاز می‌شود متهمان را به کشورهایی مسترد کند که هنگ‌کنگ با آنها هیچ نوع توافق رسمی استرداد برای محاکمه ندارد.

مخالفان بیم آن را دارند که با اعطای اختیار استرداد به دولت، حاکمیت قانون نقض شود و همینطور مقامات هنگ‌کنگ از این لایحه به منظور استرداد منتقدان حزب حاکم کمونیست چین به خاک اصلی چین بهره‌برداری کنند.

تظاهرکنندگان که هنوز خیابان‌ها را رها نکرده‌اند، خواهان کناره‌گیری لام از قدرت هستند. مخالفان او را به سوءاستفاده از قدرت، نزدیکی به چین و پیروی از سیاست‌های این کشور متهم می‌کنند.

در همین حال، رهبر هنگ‌کنگ که تن به خواسته مخالفان نداده امیدوار است که ریاستش بر این کشور دست‌کم تا پایان دوره‌ ادامه یابد.

کری لام در گفت‌وگو با خبرنگاران به نگرانی‌های ناشی از این لایحه طی چند ماه گذشته اشاره کرد. او با اذغان به دشواری جلب اعتماد عمومی به این لایحه گفت تا این نگرانی‌ها و اضطراب‌ها به اندازه کافی رفع نشود، او این لایحه را در پارلمان به جریان نمی‌اندازد.

در همین حال نمایندگان پارلمان هنگ‌کنگ روز چهارشنبه فرمانده امنیتی این منطقه را در خصوص اتهامات مطرح درباره خشونت پلیس علیه معترضان به پرسش کشیدند.

چند تن از نمایندگان مخالف دولت با پوشیدن لباس مشکی و با در دست داشتن شاخه‌های گل به یکی معترضانی که در جریان اعتراضات شنبه گذشته جان باخت ادای احترام کردند.

پلیس هنگ کنگ متهم است که با تظاهرکنندگان و معترضان به قانون «استرداد مجرمان به چین»، با خشونت فزاینده رفتار کرده است و اتهام‌های کیفری علیه بازداشت شدگان مطرح شده است.

با بالا گرفتن انتقادها، پلیس هنگ کنگ به خاطر استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان در تظاهرات روز چهارشنبه گذشته عذرخواهی کرد.

پیشتر رئیس پلیس هنگ کنگ از بازداشت ۱۵ تن در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در این کشور خبر داد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More