شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چالش آمریکا در همراه کردن متحدانش در طرح امنیتی خلیج فارس

ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا حمایت متحدان خود را در ابتکاری که هدفش «افزایش مراقبت حمل‌و‌نقل دریایی» در خاورمیانه عنوان شده، به دست آورد.

با بالا گرفتن تنش در آبراهه‌های بین‌المللی اطراف ایران و یمن طی هفته‌های گذشته، آمریکا ایران را به دست داشتن در حملات به نفتکش‌ها در اطراف تنگه هرمز متهم کرد.

واشنگتن ۱۸ تیر، طرحی مبنی بر تشکیل یک ائتلاف چند ملیتی به منظور حفاظت از امنیت کشتیرانی آزاد در این آبراهه‌ها پیشنهاد کرد.

به گزارش رویترز متحدان واشنگتن تا به امروز برای پیوستن به ائتلافی نظامی تمایل چندانی از خود نشان نداده‌اند.

از همین رو، کاترین ویلبارگر، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز پنجشنبه ۲۷ تیر، به رویترز گفت که ایالات متحده با ابتکار امنیتی تازه خود در خلیج فارس، به دنبال «تشکیل یک ائتلاف نظامی» علیه ایران نیست. بلکه در نظر دارد تا جلوی حمله به کشتی‌های تجاری را بگیرد.

به گفته یک منبع امنیتی در بریتانیا و دو منبع در کشورهای حوزه خلیج فارس، به دلیل نگرانی‌ها از بروز درگیری، هر گونه مداخله از سوی متحدان واشنگتن تنها به نیروی دریایی و تجهیزات مستقر در اطراف تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب محدود می‌شود.

یک دیپلمات غربی هم بر این باور است که قصد آمریکا از ایجاد چنین ائتلافی، مقابله با حملات احتمالی در آینده است. از اینرو و به گفته او، «کسی به دنبال آن نیست بخشی از این رقابت سیتزه‌جویانه و جبهه ایالات متحده علیه ایران باشد.»

در پی بروز نگرانی‌هایی از این دست، کاترین ویلبارگر تاکید کرد که ابتکار تازه کاخ سفید به «دنبال برخورد نظامی» با ایران نیست.

طرح واشنگتن به همکاری کشتی‌ها و امکانات حفاظتی در قلمروی دریایی نظر دارد؛ به گونه‌ای که متحدان بتوانند با پرچم خود در اطراف کشتی‌های تجاری به گشت‌زنی و اسکورت آنها بپردازند.

این در حالی است که ایران حضور نیروهای خارجی در منطقه  را مخل امنیت خوانده و گفته این نیروها باید اسکورت کشتی‌ها را به تهران و دیگر کشورهای منطقه واگذار کنند.

جمهوری اسلامی حضور نیروهای نظامی خارجی به ویژه آمریکایی در این آبهای این منطقه را موجب ناامنی و بی‌ثباتی خوانده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More