شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیمان «منع تجاوز» اسرائيل با کشورهای عربی خلیج فارس

 

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، تایید کرد که تلاش‌هایی برای امضای یک پیمان «عدم تجاوز» با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس داشته است.

 وزیر خارجه اسرائیل روز یک‌شنبه چهاردهم مهرماه در پیامی در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «به تازگی با پشتیبانی ایالات متحده تلاش‌هایی به منظور امضا یک پیمان منع تجاوز با کشورهای عربی خلیج [فارس] انجام گرفته است.»

وزیر خارجه اسرائیل این تلاش‌ها را «ابتکار عمل» خواند و آن را گامی تاریخی در راستای «پایان دادن به درگیری‌ها» توصیف کرد.

کاتس در بخش دیگری از پیام روز یک‌شنبه خود ابراز امیدواری کرد که این پیمان به تقویت همکاری‌های غیرنظامی با کشورهای عربی منجر شود و در نهایت به صلح با فلسطینی‌ها بیانجامد.

به نوشته وزیر خارجه اسرائيل، طرح پیمان منع تجاوز اسرائيل با کشورهای عربی خلیج فارس در جریان نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اختیار وزرای خارجه کشورهای عربی و نیز جیسون گرین‌بلات، فرستاده ویژه کاخ سفید در امور خاورمیانه، قرار گرفته است.

به گفته کاتس، این طرح از حمایت کامل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، نیز برخوردار است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل، تنظیم این طرح را بر اساس دغدغه‌های مشترک اسرائيل و کشورهای عربی خلیج فارس در رابطه با «تهدید ایران» معرفی کرد.

در گزارش تلویزیون اسرائيل آمده است که کشورهای عمدتا سنی خلیج فارس، نگرانی‌های مشترکی با اسرائيل در قبال ایران شیعی دارند.

در سپتامبر ۱۹۷۸، انور سادات، رییس جمهور وقت مصر، نخستین مقام رسمی در میان کشورهای عربی بود که ضمن به رسمیت شناختن دولت اسرائيل با مقام‌های این کشور پای میز مذاکره نشست و پیمان صلح و عدم تجاوز امضا کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More