شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشنهادات ترکیه به آمریکا به منظورکاهش اختلافات در خصوص سوریه

 

ترکیه روز جمعه ۲۷ بهمن  به آمریکا پیشنهاد داده  تا «نیروهای کرد به شرق رود فرات عقب‌نشینی کنند و شهر منبج سوریه نیز مشترکا توسط ترکیه و آمریکا کنترل شود».

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه ۲۷ بهمن، طی کنفرانس خبری مشترکی با «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا در آنکارا اعلام کرد،  ترکیه پس از خروج کردها از منبج می‌تواند برای همکاری با آمریکا در سوریه قدم بردارد.

وزیر امور خارجه آمریکا که در ادامه سفر خاورمیانه‌ای خود در آنکارا به سر می‌برد، با رئیس‌جمهور ترکیه و نیز همتای ترک خود دیدار و گفت‌گو کرد.  این دیدار به دلیل اختلاف نظر این دو عضو پیمان نظامی ناتو بر سر حمایت آمریکا از کردهای سوری، بسیار «صریح و مشکل» توصیف شده‌است.

 

 

به گزارش رویترز و به نقل از یک مقام  ترک در آنکارا، ترکیه همچنین به آمریکا پیشنهاد داده که یگان‌های مدافع خلق از منبج خارج شده  و دو کشور ترکیه و آمریکا مشترکا کنترل این شهر را در دست گیرند.

بر اساس این گزارش، جزئیات این پیشنهاد هنوز منتشر نشده‌است.

این در حالیست که ترکیه پیشتر از آمریکا خواسته بود تا نیروهایش را از منبج بیرون ببرد. این کشور اعلام کرده که پس از پایان‌یافتن عملیات عفرین نیروهایش را به شهر منبج گسیل خواهد داشت.

در این کنفرانس، وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت:« هر زمان کردها شهر منبج را ترک کردند ترکیه می‌تواند با آمریکا در سوریه همکاری کند».

تیلرسون نیز اظهار کرده که  موضوع منبج را در اسرع وقت مورد بررسی قرار خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد: « آمریکا به طور جدی نگران شهروندان آمریکایی در ترکیه است».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از ترکیه خواسته  تا در عملیات عفرین «خویشتن‌داری» نشان داده و از گسترش درگیری‌ها در آن منطقه اجتناب کند».

او همچنین در واکنش به نگرانی ترکیه در خصوص حمایت آمریکا از نیروهای عمدتا کرد سوریه گفت:« حمایت تسلیحاتی از نیروهای سوریه دموکراتیک محدود خواهد بود، و عملیات ما مشخص و محدود به رسیدن به اهدافمان است».

وزیر خارجه ترکیه در این دیدار تاکید کرد  که با آمریکا بر سر مکانیزم‌هایی برای حل اختلافات به توافق رسیده‌است.
واشنگتن نیز  اعلام کرده پیشنهادات ترکیه در خصوص کردهای سوریه و مساله شهر منبج را بررسی خواهد کرد.

         دو رهبر در این کنفرانس خبری همچنین از تلاش دوطرف برای عادی‌سازی روابط خبر داده و بر تحکیم دوباره روابط دوجانبه تاکید کردند.

تیلرسون شامگاه روز پنجشنبه ۲۶ بهمن وارد ترکیه شد و در دیداری سه ساعته با رجب طیب اردغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر سر موضوعات مختلف از جمله سیاست دو کشور در قبال سوریه به تبادل نظر پرداختند. دو رهبر این دیدار را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرده‌اند.  
روابط ترکیه و آمریکا در چند ماه اخیر به دلایل متعددی به سردی گراییده و تنش‌ها بین این دو هم‌پیمان ناتو بالا گرفته‌است.

 

 

مهمترین محور اختلاف دو کشور موضوع پشتیبانی آمریکا از نیروهای کرد سوری موسوم به یگان‌های مدافع خلق است که ترکیه آنان را بخشی از حزب کارگران کردستان می‌داند.

از طرفی دیگر آمریکا تاکنون به درخواست ترکیه برای استرداد فتح‌الله گولان، رهبر اسلام‌گرای اپوزسیون تبعیدی در آمریکا و منتقد سرسخت دولت اردوغان، پاسخ مثبتی نداده‌است.

روابط ترکیه و آمریکا بر سر صدور روادید دوطرفه، عملیات ترکیه در عفرین سوریه، دادگاهی رضا ضراب در آمریکا و متهم‌کردن ترکیه به دور‌زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران روندی تنش‌زا به خود گرفته‌است.
ایالات متحده نیروهای کرد سوریه را عامل موثری در نبرد با داعش دانسته و با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

از سوی دیگر دولت آمریکا هفته پیش مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار را برای حمایت از کردها اختصاص داد. امری که خشم آنکارا را دوچندان کرد.

 

  • ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده است که شبه‌نظامیان کرد، به غرب رودخانه فرات در سوریه عقب نشینی کنند و به جای آن، نیروهای مشترک ترک و آمریکایی، در منطقه منبج مستقر شوند. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، برای ترمیم روابط این دو عضو ناتو، به آنکارا رفته است. آقای تیلرسون در نشست خبری مشترک با همتای ترکش گفت،  آمریکا حق مشروع ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش را ،  به رسمیت می شناسد.

             فروغ رحیمی گزارش می دهد. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More