شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشروی طالبان در نقاط مختلف افغانستان؛ ولایت‌های لوگر و غور نیز به تصرف طالبان درآمد

 

پیشروی طالبان در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد، ولایت‌های هرات، لوگر و غور نیز به تصرف این گروه درآمد؛ همزمان مقام‌های دولت افغانستان بر ایستادگی خود در برابر طالبان تاکید کردند.

نشست مقام‌های امنیتی دولت افغانستان روز جمعه ۲۲ مرداد در ارگ ریاست جمهوری و به ریاست محمد اشرف غنی برگزار شد.

پیش از تشکیل این نشست گزارش شده بود که مقام‌های آمریکایی از اشرف غنی خواسته‌اند از قدرت کناره‌گیری کند.

با این حال امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری افغانستان، در یادداشتی نوشت که «اساسی‌ترین تصمیم» نشست روز جمعه این بود که دولت در برابر «تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد و از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌کند.»

شمار زیادی از کاربران و شهروندان افغانستان نیز در رسانه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ‌هایی مانند «غنی باید برود» و «غنی استعفا کن» خواستار استعفای اشرف غنی شده‌اند.

به دنبال تصرف هرات به دست طالبان، روز جمعه گزارش شد که مقام‌های ارشد این ولایت، از جمله محمد اسماعیل خان، رهبر مقاومت مردمی، عبدالصبور قانع، والی هرات، و حسیب الله صدیقی، رییس امنیت ملی هرات، با تعدادی از افراد تحت امر خود به طالبان پیوسته‌اند.

طالبان تصاویر و ویدیویی از اسماعیل خان در حلقه نیروهای طالب منتشر کرده است.

این دومین بار است که اسماعیل خان توسط طالبان به اسارت گرفته می‌شود. او پیش از این نیز در سال ۱۳۷۶ به اسارت طالبان درآمد و پس از چند سال حبس، سرانجام موفق به فرار از زندان طالبان در قندهار شد.

عبدالصبور قانع، والی هرات نیز که به طالبان پیوسته است، در یک سخنرانی در جمع آنها گفت: «صلح یکی از موضوعات مهم برای همه افغانستان است و هر کس که در این سرزمین زندگی می‌کند در آرزوی فضای صلح‌آمیز است. امیدوارم که در کشور ما جنگ ختم شود.»

روز جمعه همچنین ولایت لوگر، زادگاه رییس جمهوری افغانستان، بدون درگیری به تصرف طالبان درآمد و عبدالقیوم رحیمی، والی لوگر، به همراه شماری از کارمندان به طالبان پیوستند.

سلام رحیمی، برادر عبدالقیوم رحیمی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان است.

ولایت غور در مرکز افغانستان نیز روز جمعه بدون درگیری به تصرف طالبان درآمد.

طالبان همچنین مدعی شده کنترل مراکز ولایت‌های ارزگان و زابل را نیز در دست دارد.

مقام‌های دولت افغانستان هنوز به خبر پیوستن والی لوگر به طالبان واکنشی نشان نداده‌اند اما وزارت دفاع این کشور اعلام کرد با انجام حملات هوایی، دست‌کم ۲۰ تن از افراد طالبان روز جمعه در پل‌علم، مرکز ولایت لوگر، کشته شدند. سخنگوی طالبان نیز از تداوم درگیری‌ها در پل‌علم خبر داده است.

طالبان مدعی است که در هفته جاری از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان مراکز دست‌کم ۱۸ ولایت را تصرف کرده است.

مقام‌های بریتانیا و آمریکا اعلام کردند که برای محافظت از خروج امن نیروهای‌شان از افغانستان ۳۶۰۰ سرباز تازه به این کشور اعزام می‌کنند.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More