شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشرفت ۱۰۱ کشور در رفع تبعیض جنسیتی؛ ایران در رتبه ۱۴۹ از ۱۵۳ کشور

 

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود درباره تبعیض جنسیتی در جهان می‌گوید از ۱۵۳ کشور مورد بررسی در جهان، ۱۰۱ کشور نسبت به بررسی‌های دوره قبل پیشرفت داشته‌اند که کشورهایی نظیر ایران و عراق در میان آنها نیستند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، ایران در رده‌بندی جدید تبعیض جنسیتی،۶ پله و عراق ۵ پله سقوط کرده است. رتبه کشور ترکیه نسبت به دوره پیش تغییری نداشته است. در آمار ارائه‌شده در این گزارش، نام کشور افغانستان به چشم نمی‌خورد.

در گزارش مجمع آمده است علیرغم «پیشرفت بیشتر نسبت به دوره قبل»، همچنان تبعیض جنسیتی «۳۱/۴» درصدی در جهان مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش، «افزایش مثبت در رتبه متوسط جهانی ناشی از پیشرفت چند کشور به سوی توازن جنسیتی (ولو با سرعت پایین) است.»

این گزارش می‌افزاید: «از ۱۵۳ کشور که امسال و سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۱۰ کشور رتبه خود را افزایش داده‌اند.»

اما ایران با ۶ پله سقوط در رتبه ۱۴۹ ایستاده است.

بر این اساس، کشورهای اتیوپی، اسپانیا، مالی، آلبانی و مکزیک، پنج کشوری هستند که شاهد بیشترین پیشرفت در زمینه کاهش تبعیض جنسیتی بوده‌‌اند. 

این گزارش توضیح داد نقطه مشترک پنج کشور فوق، «افزایش چشمگیر در حضور زنان در نهادهای سیاسی» بوده است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنین می‌گوید کشورهایی مانند مالی، نیجریه، سیرالئون و اندونزی حداقل ۵ درصد به رتبه خود در زمینه «مشارکت و فرصت اقتصادی» افزوده‌اند.

این گزارش می‌‌نویسد: «با سرعت فعلی، تبعیضهای جنسیتی تا ۵۴ سال در اروپای غربی، ۵۹ سال در آمریکای لاتین و کارائیب، ۷۱ سال و نیم دیگر در جنوب آسیا، ۹۵ سال در آفریقای سیاه، ۱۰۷ سال در اروپای شرقی و آسیای میانه، ۱۴۰ سال در خاورمیانه و آفریقای شمالی، ۱۵۱ سال در آمریکای شمالی و ۱۶۳ سال در شرق آسیا و اقیانوسیه باقی خواهد بود.»

این گزارش افزود: «در حالی که افزایش سرعت در برخی مناطق زمان تقریبی رفع تبعیض جنسیتی را کاهش داده است، میزان پیشرفت در سطح کشورها و مناطق همچنان کند و نابرابر است.»

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش از «سیاستمدارن و دیگر دینفعان» خواسته تا با اتخاد سیاست‌ها و اقداما بیشتر به ادامه روند کنونی شتاب بخشند. 

در زیر شاخص «توانمندسازی سیاسی»، سه‌چهارم کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه زیر ۱۰۰ کسب کرده‌اند. بر این اساس، زنان در کشورهایی همچون یمن و عمان «تقریبا در عرصه سیاسی غایب‌اند». 

در این منطقه، تنها دو کشور ترکیه و اسرائیل رییس دولت زن را تجربه کرده‌اند.

سهم زنان در مجالس کشورهای این منطقه، ۱۵ درصد تخمین زده شده که کمترین میزان در مقایسه با دیگر مناطق است.

این گزارش می‌نویسد: «مشخصه عمومی بازارهای کار در خاورمیانه و شمال آفریقا مشارکت پایین زنان و تبعیض علیه آنان به همراه هم عواقب سهمگین بر رشد اقتصادی، انسجام اجتماعی و تحرک اجتماعی است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More