شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشرفت در تلاش‌های اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای

 

مقامات اروپایی گفته‌اند که در مذاکرات‌شان برای رسیدن به توافقی که نگرانی های ایالات متحده درباره برجام را رفع کند پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات اروپایی روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین به خبرنگاران گفت که «پیشرفت‌های خوبی برای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ» درباره توافق هسته‌ای به دست آمده است.

این در حالی‌ست که یک دیپلمات اروپایی دیگر درباره تاثیر این پیشرفت‌ها در مذاکرات ابراز تردید کرده و گفته است حتی اگر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به توافقی برای حفظ برجام برسند، تضمینی وجود ندارد که دونالد ترامپ از آن استقبال کند.

اخیرا استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا طی سخنانی در کنگره آمریکا، از احتمال وضع تحریم‌های تازه علیه تهران خبر داد  و گفت که این تحریم‌های جدید «پیامدهای سنگینی برای اقتصاد ایران» خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ که روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین منتشر شد، منوچین طی این اظهارات تاکید کرد که «تحریم‌های اولیه و ثانویه بار دیگر علیه ایران بازخواهد گشت».

پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های بین‌المللی درباره تجارت با تهران هشدار داده بود. سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در جمع خبرنگاران در لندن گفت که «هر شرکتی که به فکر تجارت با شرکت‌های ایرانی یا در داخل ایران است، باید از مخاطرات جدی این کار آگاه باشد چرا که احتمالا در حال تجارت با سازمان‌هایی مانند سپاه پاسداران است که از تروریسم و بی‌ثباتی در جهان حمایت می‌کنند».

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، دی‌ماه ۱۳۹۶گفته بود که اگر کشورهای اروپایی در برطرف کردن آن‌چه او «نقایص فاجعه‌بار» برجام نامیده با آمریکا همراه نشوند، در ماه اردیبهشت از این توافق خارج خواهد شد.

به گفته او، «من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما، به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ به خارج‌کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، هنوز این کار را انجام نداده‌ام».

مهلت بعدی ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران که ضامن بقای برجام به شمار می‌رود، دوازدهم ماه مه (۲۲ اردیبهشت) است.

 

گفتگو با محسن صالحی در این رابطه :

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More