شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیروزی شکننده ترودو در انتخابات پارلمانی کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبر حزب لیبرال این کشور برخلاف انتظارش نتوانست در انتخابات زود‌هنگام پارلمانی کانادا به پیروزی مطلق دست یابد و بار دیگر با پیروزی نسبی در این انتخابات، به مقام نخست وزیری رسید. 

ترودو که نتوانست اکثریت پارلمان کانادا را به دست آورد، اکنون برای تشکیل دولت نیازمند حمایت احزاب اپوزیسیون است.

این سومین بار پیاپی است که ترودو در انتخابات پارلمانی کانادا به پیروزی می‌رسد، اما چشم‌انداز یک دولت اقلیت دیگر پرسش‌های جدی درباره آینده نخست وزیری او مطرح می‌کند.

به نوشته رویترز این سیاستمدار ۴۹ ساله که اولین بار در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید هنوز بسیاری از برنامه‌های خود را اجرا نکرده است.

در حالی که پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹، ترودو نتوانسته بود اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن حزب خود کند، در اواسط تابستان با اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۱، دو سال زودتر از موعد اصلی آن، امیدوار بود نوع مدیریت او در زمینه بحران شیوع کرونا در کانادا و نرخ بالای واکسیناسیون کرونا در این کشور موجب اقبال بیشتر مردم به او در انتخابات شود.

اما این انتخابات آن طور که ترودو پیش‌بینی می‌کرد به پیش نرفته است. به گزارش رویترز، بر اساس ارزیابی‌ها پیش‌بینی می‌شود حزب لیبرال ۱۵۶ کرسی پارلمان کانادا را به دست آورد که این رقم فقط افزایش یک کرسی را در این انتخابات برای این حزب نشان می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت بر اساس نتایج اولیه که روز سه‌شنبه منتشر شده، حزب لیبرال ۱۵۸ کرسی را از آن خود می‌کند که باز هم با حدنصاب ۱۷۰ کرسی برای تشکیل دولت اکثریت فاصله دارد.

ترودو پس از آن که رقیبش شکست در انتخابات را پذیرفت، گفت: «آنچه امشب شاهد آن بودیم این است که میلیون‌ها کانادایی برنامه‌ای مترقی را انتخاب کرده‌اند.»

او وعده داد که با انتخاب مجددش، کانادا «از این همه‌گیری خارج شود» و به سوی «آینده‌ای بهتر» حرکت کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت گرچه کارزارهای انتخاباتی برای ترودو در ابتدا دلگرم‌کننده شروع شد، اما در ادامه این کارزارها، او با مشکلاتی مواجه شد؛ به طوری که در برخی از سفرهای انتخاباتی، او با تظاهرات مردمی که از وضع قوانین بهداشتی خشمگین بودند روبه‌رو می‌شد.

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا که حزبش ۱۲۲ کرسی را به دست آورده که سه کرسی بیشتر از انتخابات پیشین است، پس از برگزاری انتخابات گفت: «امشب کانادایی‌ها به آقای ترودو اکثریتی را که او می‌خواست ندادند» و این انتخابات «اختلاف‌ها را تشدید می‌کند.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More