شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیروزی دوباره مودی و راستگرایان در انتخابات پارلمان هند

با پایان یافتن هفتمین و آخرین مرحله از انتخابات پارلمانی هند،‌ حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا (BJP) حامی نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی این کشور، موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان شد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، با نزدیک شدن به انتهای روند شمارش آرا،‌ نتایج به دست آمده از پیروزی حزب حاکم در هند برای یک دوره پنج‌ساله دیگر و همچنین تداوم نخست‌وزیری مودی برای دوره دوم خبر می‌دهند. مودی، نخستین نخست‌وزیر غیرپارلمانی هند است که برای بار دوم جایگاه خود در قدرت را حفظ می‌کند.

ائتلاف اتحاد ملی دموکراتیک  (NDA) با رهبری حزب بهاراتیا جاناتا، بیش از ۳۵۰ کرسی از مجموع ۵۴۲ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. این در حالی است که ائتلاف اپوزوسیون موسوم به اتحاد پیشرو (UPA) که با رهبری حزب ملی کنگره تشکیل شده، موفق به کسب ۱۰۰ کرسی شده است.

ائتلاف دست راستی پیروز در این انتخابات با دستور کار امنیت ملی و مواضع سخت‌گیرانه هندو پا به انتخابات گذاشته بود. حزب مودی در این ائتلاف به دلیل گرایش‌های نژادپرستانه و بخصوص ضدمسلمانان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در مقابل،‌ احزاب مخالف مسایلی از جمله بحران بزرگ اشتغال و‌ سختی‌های حوزه کشاورزی را مطرح کرده بودند. همزمان، حزب کنگره در این ائتلاف اتهاماتی از قبیل فساد در موضوع خرید هواپیماهای جنگی رافال از فرانسه از سوی دولت مودی را طرح کردند.

در انتخابات پارلمانی هند، ائتلاف یا حزبی که موفق به کسب اکثریت کرسی‌ها (‌تعداد ۲۷۲ کرسی)‌ شود، می‌تواند به تشکیل دولت اقدام کند. نمایندگان حزب یا ائتلاف پیروز، پس از انتخابات، رهبر خود را انتخاب می‌کنند که هم‌زمان به عنوان نخست‌وزیر مشغول می‌شود.

مودی، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ سروَزیر ایالت گجرات هند بوده است. حزب بهاراتیا جاناتا،‌ در انتخابات مجلس ۲۰۰۴ توانسته بود جایگاه خود در سیاست این کشور را با کسب ۲۲ درصد کرسی‌های پارلمان تقویت کند. این حزب در دو دهه اخیر از قدرت چشمگیری برخوردار شده است.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد حدود ۹۰۰ میلیون نفر از واجدین شرایط، برابر با ۶۷ درصد،‌ رای خود را در این انتخابات به صندوق انداخته‌اند.

 

کارشناس مسایل هند: موقعیت «حامی اسرائیل» در هند تقویت خواهد شد

در همین رابطه دکتر آرپیتا چاکارابورتی، محقق مطالعات آسیای جنوبی در دانشگاه دابلین ایرلند جنوبی به ایران اینترنشنال گفت: «به رغم انحطاط، بالاترین حد بیکاری در ۴۰ سال اخیر و شایعات در مورد فساد، این ائتلاف با رهبری فردی که ما را یاد ریاست‌جمهوری آمریکا می‌اندازد، پیروز شد.»

این عضو موسسه تحقیقاتی ایرلند-هند گفت: با این نتایج، ‌مردم هند به صورت قطعی دیدگاه احزاب راستگرا حول محور هند جدید را، که توسط مودی ارایه‌ شده، پذیرفته‌اند.

او در مورد سطح پیروزی ائتلاف راستگرا گفت: این موضوع همچنین فقدان یک اپوزوسیون قوی در کشور را نشان می‌دهد.

به گفته او با این‌که راهول گاندی، رهبر حزب کنگره،‌ تمام تلاش خود را کرد اما این برای خشم هندوها نسبت به آنچه که تهدید مسلمانان می‌نامند، قانع‌کننده نبود.

این متخصص حوزه آسیای جنوبی می‌گوید: مودی از سال ۲۰۱۴ همزمان با انتخاب سیاست نگاه به غرب،‌ به دنبال بهبود روابط با خاورمیانه بوده است.

او افزود: این سیاست او ادامه خواهد یافت و حالا ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مودی موقعیت حامی اسرائیلی خود را که دولتش توسط آن شناخته می‌شود، تقویت کند.

او با اشاره به دیدار مودی با نتانیاهو در سال ۲۰۱۴ توضیح داد که این دیدار به یک قرارداد نظامی بین هند و اسرائیل به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار منتهی شده بود. به گفته این محقق،‌ اسرائیل در حال حاضر پس از روسیه دومین تامین‌کننده سلاح‌های نظامی هند است و عجیب نخواهد بود اگر در سال‌های آتی از روسیه نیز سبقت بگیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More