شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیداشدن پلاستیک در شکم جانداران دریایی در عمیق‌ترین آب‌های جهان

 

 

یافتن پلاستیک تولید شده توسط انسان، در شکم جانوران در عمق یازده کیلومتری اقیانوس‌ها دانشمندان را به شدت نگران کرده‌است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندپندنت، دانشمندان دانشگاه نیوکاسل بریتانیا با تحقیق روی موجودات زنده در عمق اقیانوس‌ها و در دورترین نقاط از محل سکونت انسان به نتایج بسیار نگران کننده‌ای دست یافتند. این گروه از دانشمندان در شکم موجودات در عمق یازده کیلومتری اقیانوس مقادیر قابل توجهی از پلاستیک یا فیبر مصنوعی یافتند.

آنان حتی در بدن کرم‌های میکروسکوپی نیز ذرات پلاستیکی ساخت دست بشر یافتند که راه ورود غذا را در بدن این موجودات مسدود کرده است.

 

عکس کرمی را نشان می‌دهد که با خوردن یک قطعه کوچک از پلاستیک فیبر آبی دچار انسداد راه ورود غذا شده است.

 

با این یافته اکنون دانشمندان معتقدند که پلاستیک مصرفی انسان حتی دورترین نقاط روی کره زمین را آلوده کرده است. بطری‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد مصرفی انسان منبع اصلی پلاستیک موجود در اقیانوس‌هاست.  

دکتر آلن جیمسون سرپرست این گروه تحقیقی گفت که یافته‌ها بسیار نگران‌کننده‌اند و نشان داد که دیگر هیچ کجای این کره خاکی از آلودگی پلاستیک در امان نیست.

ریختن زباله‌های پلاستیکی بشر در آب‌های جهان نگرانی از آثار و تبعات زیانبار آلودگی را بالا برده است. در چند ماه گذشته نتایج یک تحقیق بلند‌مدت نشان داد که در ۸۳ درصد از نمونه‌های آب شیر مصرفی جهان ذراتی از پلاستیک یافت شده‌است. وجود پلاستیک در بیشتر انواع ماهی‌ها و حتی در نمک تولیدی از آب دریاها دانشمندان را متقاعد کرده که از زباله‌های پلاستیکی بشر به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای زندگی روی کره زمین یاد کنند.

از سال ۱۹۵۰ میلادی انسان هر ساله مقادیری بالغ بر هشت تن پلاستیک تولید و مصرف کرده است که به گفته دانشمندان کره زمین را تا ابد آلوده کرده است.

 

از سال ۱۹۵۰ میلادی انسان هر ساله مقادیری بالغ بر هشت تن پلاستیک تولید و مصرف کرده است که به گفته دانشمندان کره زمین را تا ابد آلوده کرده است.

 

دکتر آلن جیمسون سرپرست گروه تحقیق دانشگاه نیوکاسل ضمن اظهار نگرانی عمیق در این خصوص افزود که با یافتن پلاستیک در تقریبا تمام نمونه‌های مورد تحقیق، این مشکل اکنون یک معضل جهانی است و تمامی آحاد بشر در برابر آن مسئولند.

از آنجا که موجودات عمق اقیانوس‌ها از کمبود غذا رنج می‌برند، هر آنچه که از سطح آبها پایین می‌رود را می‌خورند. این مواد اکنون شامل مقادیر بسیار زیادی از پلاستیک و پارچه‌های پلاستیکی ناشی از زباله‌های انسانی است که به بخشی از تغذیه موجودات دریایی از جمله انواع ماهی‌ها تبدیل شده است.
دکتر جیمسون همچنین گفت هم‌اکنون ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک شامل پنج تریلیون ذره پلاستیکی روی سطح آبهای جهان شناور است.

 

دانشمندان در سال‌های اخیر در خصوص بحران زیست‌محیطی که موجودیت انسان و در کل زندگی روی کره خاکی را با خطری جدی روبرو کرده هشدار داده‌اند.

 

دانشمندان در سال‌های اخیر در خصوص بحران زیست‌محیطی که موجودیت انسان و در کل زندگی روی کره خاکی را با خطری جدی روبرو کرده هشدار داده‌اند. برخی کشورها با سیاست‌های تشویقی شهروندان را به استفاده کمتر از مواد بسته‌بندی پلاستیکی دعوت می‌کنند.

محققان زیست‌محیطی معتقدند که مسئولیت‌پذیری تمامی انسان‌ها از هر کجا در نحوه مصرف و نیز نگهداری از محیط زیست می‌تواند روند مخرب کنونی را تا حدودی آهسته کند. اما حل مشکل زباله‌های پلاستیکی جدا از این به همکاری‌های بین‌المللی نیز نیاز دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More