شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پومپئو: آمریکا ائتلافی علیه ایران و در حمایت از مردم این کشور تشکیل می‌دهد

 

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از شکل‌‌گیری ائتلافی از کشورها علیه حکومت ایران و در حمایت از مردم این کشور خبر داد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، امروز چهارشنبه، سوم بهمن، در گفت‌و‌گویی ماهواره‌ای به تشریح سیاست خارجی کشورش بویژه در برابر ایران پرداخت.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، پومپئو با «واقعی» خواندن خطر ایران برای خاورمیانه، ایالات متحده آمریکا را «متعهد به حفظ ثبات و امنیت این منطقه» دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن هشدار به تحرکات ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان خرسندی‌اش را از شکل‌گیری ائتلافی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت و گفت: « اینها جاهایی  هستند که ایران حقیقتا نقش بازیگری بدخواه را بازی می‌کند. از همین رو خرسندیم از اینکه در حال ایجاد ائتلافی هستیم که اهمیتی محوری در ایجاد ثبات و امنیتی دارد که مردم خاورمیانه به غایت سزاوار داشتن آن هستند.» 

هنوز مشخص نیست چه کشورهایی در این ائتلاف حضور دارند اما انتظار می‌رود برخی کشورهای خاورمیانه در این ائتلاف حضور داشته باشند.

مایک پومپئو در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به نشست مشترکی با لهستان اشاره کرد که قرار است ماه آینده در سطح وزیران و به میزبانی ورشو برگزار شود. او هدف آن را ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه خواند؛ نشستی که در آن به گفته پومپئو به موضوعات مختلف از جمله ایران و دیگر مسائل خاورمیانه پرداخته می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در جریان این گفت‌و‌گو جدا از «ماجراجویی‌‌های ایران در خارج از مرزهایش»، به تهدید‌های دیگری هم اشاره کرد که کشورش با آنها روبروست. «برنامه هسته‌ای کره شمالی، مدل اقتصادی دولت‌محور چین و تروریسم اسلام‌گرایی افراطی» از تهدیدهایی هستند که پومپئو بر ادامه مبارزه با آنها تاکید کرد.

پیشتر مایک پومپئو در جریان سفر خود به خاورمیانه، با متهم کردن ایران به «ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و حمایت از تروریسم»، از تشکیل نشستی بین‌المللی برای بررسی مسائل خاورمیانه سخن گفته بود. انتشار خبر میزبانی لهستان برای این نشست، اعتراض تهران را برانگیخت و مقام‌های وزارت خارجه ایران نسبت به عواقب برگزاری چنین نشستی به لهستان هشدار دادند.

پومپئو همچنین در جریان سفری به مصر ضمن حمایت از بازگردان تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده بود که آمریکا همواره «نیرویی آزادی‌بخش» بوده و «همصدا با مردم ایران خواهان آزادی» است.    


تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More