شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پوتین: اگر می‌خواستیم ناوالنی را مسموم کنیم، کار را تمام می‌کردیم

 

 

ولادیمیر پوتین،‌ رییس‌جمهور روسیه، در واکنش به گزارش‌ تحقیقی-رسانه‌ای اخیر مبنی بر دست داشتن مسکو در مسمومیت الکسی ناوالنی، چهره منتقد دولت این کشور، گفت «اگر ما می‌خواستیم او را مسموم کنیم، کار را تمام می‌کردیم.» 

پوتین روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه طی یک نشست رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درباره این زمینه بدون اینکه در اظهاراتش نامی از ناوالنی ببرد، گفت او «آنقدر مهم» نبود که هدف کاخ کرملین قرار بگیرد.

رییس‌جمهور روسیه در ادامه اشاره کرد سرویس‌های امنیتی غربی «نفع بیشتری» در مسموم کردن «بیمار برلینی [ناوالنی]» داشتند. پوتین افزود: «اگر ما می‌خواستیم او را مسموم کنیم، کار را تمام می‌کردیم.»

او همچنین اشاره کرد که در پاسخ به درخواست همسر ناوالنی پس از مسمومیتش، با انتقال او از مسکو به برلین موافقت کرده بود.

پوتین گزارش رسانه‌ای مشترک اخیر مبنی بر دست داشتن سرویس امنیت فدرال روسیه در مسمومیت ناوالنی را هم رد کرد.

الکسی ناوالنی روز دوشنبه اعلام کرده بود پرونده مسمومیتش پس از یک سری تحقیقات مشترک رسانه‌ای حل شده است. 

او اشاره کرد بر مبنای این تحقیقات مشخص شده تیمی از آدمکشان سرویس امنیت فدرال روسیه که سال‌ها او را تحت تعقیب داشتند، به عنوان قاتلان احتمالی شناسایی شده‌اند.

این گزارش همچنین اشاره کرده عوامل سرویس امنیت فدرال روسیه که آموزش‌های تخصصی در مورد سلاح های شیمیایی و پزشکی دارند، بیش از ۳۷ بار به طور مخفیانه در چهار سال گذشته ناوالنی را در نقاط مختلف روسیه تعقیب کرده‌اند.

این تحقیقات توسط وبسایت روزنامه‌نگاری تحقیقی «بلینگ‌کت»، پایگاه خبری روسی اینسایدر و با همکاری شبکه سی‌ان‌ان و مجله خبری «اشپیگل» آلمان انجام شده است.

 

می‌دانیم زیر نظریم

پیش از پوتین، وزیر خارجه دولت او، سرگئی لاوروف، نیز روز چهارشنبه این گزارش را رد کرده و «مضحک» خوانده بود.

پوتین روز پنجشنبه در بخشی از اظهاراتش به شواهد جغرافیایی مورد اشاره در گزارش اخیر اشاره کرد و گفت سرویس امنیتی روسیه می‌دانست که مکالماتش شنود می‌شود.

او اضافه کرد: «ما می‌دانیم که تحت نظریم. اما این واقعیت که این بیمار [ناوالنی] توسط سرویس‌های مختلف غربی پشتیبانی می‌شود،‌ به خودی خود جالب است. چه کسی به او نیاز دارد؟»

ناوالنی فعال سیاسی ۴۴ ساله و منتقد شماره یک پوتین در روسیه به شمار می‌رود که اخیرا حین سفر هوایی به سوی مسکو به طرز مشکوکی مسموم شد و پس از انتقال به آلمان در بیمارستانی در این کشور تحت مداوا قرار گرفت.

نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا روز ۲۴ مهرماه در واکنش به مسمومیت ناوالنی که دولت روسیه را در آن مسئول می‌دانند شش مقام‌ ارشد مسکو از جمله رییس سرویس امنیت فدرال، رییس سیاست داخلی و همچنین معاون اول رییس‌جمهور که رییس کارکنان کاخ کرملین است تحت تحریم‌های اروپا قرار دادند.



 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More