شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنج بار حبس ابد برای عضو حزب‌الله لبنان به اتهام دست‌داشتن در ترور رفیق حریری

 

 

دادگاه بین‌المللی ویژه برای ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، سلیم جمیل عیاش یکی از اعضای حزب‌الله را به اتهام دست داشتن در این ترور، به پنج بار حبس ابد محکوم کرد.

رفیق حریری، بازرگان و سیاستمدار پرنفوذ لبنانی، در جریان یک بمب‌گذاری در سال ۲۰۰۵ در بیروت به همراه ۲۱ نفر دیگر کشته شد.

این دادگاه که در لاهه برگزار شد، پیشتر سعید عیاش را در پنج فقره قتل از جمله ترور رفیق حریری گناهکار شناخته بود، ولی سه متهم دیگر را تبرئه کرد.

به گزارش رویترز، حکم دادگاه به صورت غیابی صادر شد و سعید عیاش اکنون آزاد است.

دیوید ری، قاضی استرالیایی، روز جمعه با قرائت حکم دادگاه گفت: «حمله با هدف ایجاد وحشت در لبنان صورت گرفت و به این هدف رسید.»

او اضافه کرد که از نظر دادگاه باید برای هر پنج جنایت صورت گرفته، حداکثر مجازات و به صورت همزمان اجرا شود.

همچنین جانت نوسورتی، دیگر قاضی این دادگاه گفت: «جنایت‌های آقای عیاش خیلی سنگین است، او نقشی اساسی در حمله داشت.»

او اضافه کرد: «لبنان یک دموکراسی پارلمانی است، سیاستمداران و رهبران آن باید با رای‌گیری از قدرت کنار بروند تا با گلوله یا بمب.»

پیشتر در دادخواست علیه عیاش برای هر کدام از اتهام‌های او، درخواست صدور حکم حبس ابد شده بود.

در اواخر مرداد، دادگاه ویژه لبنان اعلام کرده بود شواهدی دال بر نقش مستقیم رهبری گروه حزب‌الله لبنان و دولت سوریه در این ترور پیدا نکرده است.

این جلسه در حالی برگزار شد که متهمان این پرونده در دادگاه حضور نداشتند و سعد حریری، فرزند رفیق حریری در این جلسه حاضر بود.

سعد حریری در پایان جلسه دادگاه گفت رای دادگاه را می‌پذیرد، اما از نظر او، این موضوع هنوز تمام نشده است.

در پی ترور رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر در بهمن ۱۳۸۴، موجی از اعتراضات لبنان را فرا گرفت و این کشور را با بزرگترین بحران پس از جنگ داخلی لبنان مواجه کرد.

همچنین با وجود خروج نیروهای سوری از لبنان، زمینه سال‌ها مواجه نیروهای سیاسی در این کشور را فراهم کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More