شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنجمین روز اعتراضات در میانمار؛ پیوستن پلیس به معترضان

اعتراضات عمومی به کودتای نظامی در میانمار با به خیابان آمدن دوباره شهروندان وارد پنجمین روز شد،‌ گزارش‌ها حاکیست در برخی مناطق ماموران پلیس به معترضان پیوسته‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه شهروندان میانمار با وجود تیراندازی به یک زن و مجروحیت شدید او طی درگیری‌های روزهای گذشته دوباره به خیابان‌ها آمده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، هزاران نفر از معترضان در شهر یانگون در اعتراضات شرکت کرده و در نایپیداو،‌ پایتخت این کشور،‌ نیز صدها نفر از کارمندان دولت با تظاهرات حمایتی از نافرمانی مدنی دست به اعتراض زده‌اند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد گروهی از ماموران پلیس در ایالت كیا در شرق میانمار به معترضین پیوستند و با یونیفرم و پلاکاردی كه «ما دیکتاتوری نمی‌خواهیم» راهپیمایی كردند.

رویترز به نقل از یک پزشک نوشته هیچ گزارشی از خشونت در روز چهارشنبه گزارش نشده است، اما سربازان کلینیکی را که روز سه‌شنبه معترضان زخمی در نایپیداو را مداوا می‌کرد، تصرف کردند. یک پزشک دیگر گفت زن معترضی که بر اثر اصابت گلوله به سرش در جریان درگیری روز سه شنبه با پلیس زخمی شده بود، احتمالا جانش را از دست بدهد.

معترضان همچنین در ماندالای و سایر شهرها مجروح شده‌اند، در این مناطق نیروهای امنیتی از آب‌پاش استفاده و ده‌ها نفر را دستگیر کردند.

ارتش می‌گوید چهار پلیس روز سه‌شنبه زخمی حین اینکه می‌خواستند معترضان را متفرق کنند زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی از شلیک گلوله پلاستیکی،‌ گاز اشک‌آور و برخورد با معترضان در راهپیمایی‌های سه‌شنبه بوده است.

ارتش محدودیت‌هایی را برای تجمع‌ها و منع رفت و آمد شبانه در شهرهای بزرگ اعمال کرده است.

این اعتراضات بزرگترین اعتراض طی بیش از یک دهه در میانمار است که خاطرات تقریبا نیم قرن حکومت مستقیم ارتش و اوج‌گیری قیام‌های خونین را زنده می‌کند. ارتش در سال ۲۰۱۱ میلادی برخی اختیارات خود را واگذار کرده بود.

ارتش در کودتای اخیر تصاحب قدرت و بازداشت مقام‌های این کشور را به دليل تقلب در انتخابات هشتم نوامبر عنوان می‌کند.

در این انتخابات حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» آنگ‌ سان سوچی،‌ رهبر منتخب این کشور،‌ پیروز شد. کمیسیون انتخابات هم شکایات ارتش در این زمینه را رد کرد.

کشورهای غربی کودتای ارتش در میانمار را محکوم کرده‌اند، اما اقدام مشخصی برای فشار آوردن به احیای دموکراسی در میانمار انجام نداده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More