شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنتاگون: سپاه «مسئول مستقیم» حمله به نفتکش‌های بندر فجیره است

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را «مسئول مستقیم» حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات معرفی کرد.

خبرگزاری رویترز، روز جمعه سوم خرداد به نقل از ایکل گیلدی، از فرماندهان ارشد ستاد مشترک ارتش آمریکا، نوشت: «با اطمینان زیاد می‌توانیم بگویم که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مسئول حمله به نفتکش‌ها در بندر فجیره است. این مقام نظامی آمریکا گفت مین‎های که در حمله به نفتکش‌ها در فجیره استفاده شده ساخت سپاه پاسداران است.»

بامداد یکشنبه ۲۲ اردی‌بهشت چهار نفتکش خارجی در بندر فجیره امارات متحده هدف حمله قرار گرفت. یکی از این نفتکش‌ها متعلق به شرکت تام‌شیپ نروژ بود. پیشتر یک شرکت بیمه نروژی اعلام کرده بود که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که احتمالا ایران در انجام این حمله دست داشته است. بر اساس اطلاعاتی که این شرکت بیمه منتشر کرده است؛ حمله روز یکشنبه ۲۲ اردی‌بهشت، با استفاده از زیردریایی‌های بی‌سرنشین صورت گرفته است و از روی شناوری در همان نزدیکی کنترل می‌شده است.

یک روز بعد از این حمله، خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی تایید کرد که دو نفتکش متعلق به این کشور  در منطقه ویژه تجاری امارات، در سواحل این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند. بنا به گزارش‌ها، دستکم یکی از این نفت‌کش‌ها عازم ایالات متحده بوده است.

 

ایکل گیلدی، علاوه بر این که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را مسئول حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات  دانست؛ جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در به منطقه سبز بغداد نیز متهم کرد.

شامگاه یکشنبه ۲۷ اردی‌بهشت، ارتش عراق، در بیانیه‌ کوتاهی، اعلام کرد که یک موشک کاتوشیا در منطقه سبز بغداد منفجر شده است.منطقه سبز بغداد، از مناطق بسیار حفاظت شده پایتخت عراق است. ساختمان‌های دولتی، پارلمان عراق و سفارت‌خانه‌های زیادی، از جمله سفارت آمریکا، در این منطقه قرار دارند.

انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، تنها سه روز پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه ایالات متحده از کارکنان بخش‌های غیرضروری سفارت خود در بغداد و همچنین کنسولگری این کشور در اربیل، خواست؛ بنا به ملاحظات امنیتی، خاک عراق را ترک کنند.

مقام‌های مختلف آمریکایی ظرف هفته گذشته در چند نوبت به ایران هشدار داده‌اند که هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع این کشور در منطقه، با واکنش قاطع و سریع ایالات متحده مواجه خواهد شد. ناو‌ هواپیما‌بر آبراهام لینکلن و نیز  چهار فروند بمب‌افکن سنگین بی-۵۲ ارتش آمریکا به منطقه اعزام شده‌اند.

روز جمعه نیز در نهایت مقام‌های آمریکایی، از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، تایید کردند که قرار است ۱۵۰۰ تن از نیروهای ارتش این کشور به منظور «حفاظت» به منطقه اعزام شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More