شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنتاگون: حمله به مواضع کتائب حزب‌الله، پاسخی اولیه به حملات مکرر علیه نیروهای آمریکایی در خاک عراق است

در پی حمله ارتش آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه در پاسخ به کشته شدن یک آمریکایی در جریان حمله دو روز قبل به یک پایگاه محل استقرار نیروی‌های ایالات متحده در استان الانبار، گزارش‌ها از کشته شدن ۲۵ نفر از جمله سه فرمانده ایرانی در جریان این حملات حکایت دارد.

همزمان کمیته حشد شعبی ضمن تایید حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب الله، اعلام کرد که دست‌کم ۱۹ نفر در این حملات کشته و ۳۵ نفر مجروح شده‌اند.

 ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد شعبی عراق که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی به ویژه نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران دارد، در واکنش به این حملات، گفت: «پاسخ ما به نیروهای آمریکایی کوبنده خواهد بود.»

این درحالی است که پنتاگون اعلام کرد: «حملات عصر یک‌شنبه علیه مواضع کتائب حزب‌الله، شبه نظامیان شیعی مورد حمایت ایران، در عراق و سوریه یک پاسخ اولیه بوده است.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا  با تاکید براینکه «وضعیت در عراق متشنج است و احتمال جدی و بالقوه برای افزایش تنش به سوی درگیری گسترده‌تر و خطرناک‌تر وجود دارد»، گفت: «ایران بازی بسیار خطرناکی را بازی می‌کند.»

همزمان مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، نسبت به تبدیل شدن عراق به محل رویارویی ایران و آمریکا هشدار داد و گفت که مخالف تبدیل شدن عراق به میدان نبرد و درگیری میان آمریکا و ایران است.

این حملات با استقبال شماری از سناتورها از جمله لیندزی گراهام و تام کاتن مواجه شد اما در عراق برهم صالح رییس جمهوری عراق عنوان کرد: «حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی منافی توافق‌نامه‌های دو کشور و غیر قابل قبول است.»

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که چند مقر فرماندهی و انبار مهمات کتائب حزب الله در عراق و سوریه را هدف حمله هوایی قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید این حمله اعلام کرد: «سه منطقه شبه نظامیان شیعه نزدیک به ایران را مورد هدف قرار داده است.» پنتاگون در بخشی از این بیانیه آورده است: «این در واکنش به حملات کتائب حزب الله در خاک عراق بوده است.» 

در حمله راکتی دو روز قبل،روز جمعه، به یک پایگاه ارتش عراق در کرکوک یک غیر نظامی آمریکایی کشته شد. مقامات آمریکا، کتائب حزب الله، گروه شبه نظامی شیعی و مورد حمایت ایران را در این حمله دخیل دانستند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، ساعتی پس از حمله آمریکا، با تاکید براینکه حمله امروز علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه واکنش موجهی به کشته‌شدن یک آمریکایی و مجروح شدن چند آمریکایی و عراقی در حملات دو روز قبل بود، گفت:«تهران باید از حمله به آمریکایی‌ها دست بکشد یا با عواقب بدتری مواجه شود.»

همچنین لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در صفحه توییتر خود از حمله ارتش آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله عراق مورد حمایت ایران استقبال کرد، آن را پاسخی به حمله دو روز قبل به محل استقرار نیروهای آمریکا خواند و گفت: «تنها زبانی که ایران می فهمد، زور است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More