شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو سفر به برلین را به سبب «مسائل اضطراری» لغو کرد

مقصد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به آلمان ناگهان در لحظه آخر به علت «مسائل اضطراری بین‌المللی» تغییر کرده است اما در باره مقصد جایگزین خبری منتشر نشده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، پمپئو قرار بود در برلین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و هیکو ماس، همتای آلمانی‌اش، دیدار و گفتگو داشته باشد.

این تصمیم غیرمعمول پس از آن اتخاذ شد که پمپئو و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در حاشیه اجلاسی در فنلاند گفتگوی مختصری داشتند.

خبرنگارانی که قرار بود با پمپئو به آلمان سفر کنند هنوز اطلاعی از اینکه به جای برلین به کجا می‌روند ندارند. همراهان پمپئو گفته‌اند که تا قبل از پرواز به مقصد جایگزین قادر به افشای آن نیستند.

به نوشته رسانه‌ها، هواپیمای حامل خبرنگاران به سمت شرق تغییر مسیر داده است.

پمپئو در تماس تلفنی با همتای آلمانی خود از تصمیم‌اش خبر داد و در عین حال گفت به زودی برنامه جدید سفر خود را به برلین اعلام خواهد کرد..

نوربرت روتگن، رییس کمیته امور خارجه آلمان، حرکت پمپئو را «بسیار تاسف‌آور» خواند و گفت: «حتی اگر دلیل اجتناب‌ناپذیری هم برای لغو سفر بود متاسفانه باز در چارچوب فضای فعلی روابط بین دو دولت تصویر می‌شود.»

با این حال منابع آمریکایی و انگلیسی اعلام کردند علیرغم لغو این سفر، گفتگوهای روز چهارشنبه بین پمپئو، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در لندن به قوت خود باقی خواهد بود.

هم‌زمان با سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به روسیه در هفته جاری، دولت آمریکا نسبت به تصمیم جمهوری اسلامی به از سرگیری بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود که در چارچوب توافق هسته‌ای برجام متوقف شده بود ابراز نگرانی کرده است.

از دیگر مسائل اضطراری فوری که سبب لغو سفر پمپو شده است می‌توان به از سرگیری آزمایش‌های موشکی در کره شمالی و احتمال حمله روسیه به استان ادلب در شمال شرق روسیه اشاره کرد.

در همین حال روسیه اعلام کرده است که پمپئو هفته آینده برای گفتگو با لاروف و احتمالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به این کشور سفر خواهد کرد.

اخیرا پوتین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفتگوی تلفنی داشتند که طی آن ترامپ نقش روسیه را در بحران جاری ونزوئلا بی‌اهمیت خواند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More