شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی لغو سفر برلین و دیدار با صدراعظم آلمان

پمپئو در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفری غیرمنتظره و اعلام‌نشده شامگاه سه‌شنبه وارد بغداد شد و با مقام‌های این کشور، از جمله عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که سفر روز سه‌شنبه ۱۷ اردی‌بهشت پمپئو به برلین به سبب «موضوعی اضطراری مربوط به مسائل بین‌المللی» لغو شده است. مقام‌های آمریکایی توضیح مشخصی درباره این «موضوع اضطرای» اعلام نکرده‌اند.

با این حال خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی به نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشت هدف از این دیدار غیرمنتظره با مقام‌های عراقی، مطلع کردن آن‌ها از «افزایش تحرکات ایران» و  «خطر فزاینده‌ای» است که گزارش شده است.

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با مقام‌های عراقی در جمع خبرنگاران گفت عراقی‌ها اطمینان داده‌اند که به اندازه کافی می‌توانند از آمریکایی‌های حاضر در عراق حفاظت کنند.

وزیر خارجه آمریکا قرار بود روز سه‌شنبه در سفری از پیش برنامه‌ریزی و اعلام شده در برلین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و و هیکو ماس، همتای آلمانی‌اش، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

برت روتگن، رییس کمیته امور خارجه آلمان، این اقدام وزیر خارجه آمریکا را «بسیار تاسف‌آور» خواند. او گفت: «حتی اگر دلیل اجتناب‌ناپذیری هم برای لغو سفر بود؛ متاسفانه باز در چارچوب فضای فعلی روابط بین دو کشور این مسئله به چشم می‌آید.»

گفته شده خبرنگارانی که قرار بود با پمپئو به آلمان سفر کنند؛ اطلاعی از این که هواپیمای آن‌ها به جای برلین قرار است به کجا برود نداشته‌اند. همراهان وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بودند که تا پیش از پرواز به مقصد جایگزین، قادر به افشای آن نیستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More