شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو در اولین سفر منطقه‌ای: اگر توافق هسته‌‌ای با ایران تعدیل نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید کاخ سفید در اولین سفر  منطقه‌ای خود، شامگاه شنبه، ۸ اردیبهشت وارد عربستان سعودی شد.

وزیر خارجه جدید کاخ سفید در دیدار با برخی از مقامات عالی رتبه سعودی، در تلاش است تا برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران حامیانی پیدا کند.

مایک پمپئو  در ریاض و در دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که اگر توافق هسته ای با ایران تعدیل نشود، آمریکا از آن خارج خواهد شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز به نوبه خود گفت که کشورش خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود عصر امروز وارد اسرائیل شد.

به گزارش رویترز، روز شنبه ۸ اردیبهشت، «برایان هووک»، یکی از مشاوران پمپئو که او را در این سفر همراهی می‌کند، گفته «ما از تمام دولت‌های جهان می‌خواهیم تا هر فرد یا نهاد مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کنند، ما این موضوع را با اروپا نیز مطرح کرده‌ایم».

این مقام آمریکایی که به همراه پمپئو به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رفته، همچنین گفت:« برنامه موشکی ایران منجر به گسترش جنگ و ویرانی در خاورمیانه می‌شود، این موشک‌ها برای امنیت ما و بخصوص عربستان سعودی خطر محسوب می‌شوند».

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تایید کرده که موضوع برنامه موشکی ایران مهمترین محور گفت‌وگوها با مقامات سعودی است.

این در حالی است که احتمال خروج آمریکا از برجام، کشورهای عضو در توافق اتمی را واداشته تا برای متقاعدکردن دونالد ترامپ برای ماندن در آن به کاخ سفید بروند.

این در حالیست که به نظر می‌رسد، دیدارو رایزنی‌های رهبران فرانسه و آلمان در این زمینه چندان نتیجه‌ای در پی نداشته است.

البته پمپو در دیدار وزرای خارجه ناتو گفته که هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

پمپئو در آستانه اولین سفر خاورمیانه‌ خود، شامگاه روز شنبه هشتم اردیبهشت در ریاض مورد استقبال همتای سعودی خود قرار گرفت. او با ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد.

وزرای خارجه دو کشور پس از این دیدارها در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند.

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید کاخ سفید در اولین سفر خاورمیانه‌ای به عربستان

 

پمپئو امنیت عربستان سعودی را یکی از اولویت‌های ایالات متحده برشمرد. او همچنین گفت که به عربستان سعودی اطمینان داده که دولتش در صورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای با ایران از برجام خارج خواهد شد.

پمپئو ضمن تاکید بر «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» افزود:« ایران از شبه‌نظامیان و تروریست‌ها حمایت می‌کند، با حوثی‌های یمن معاملات اسلحه دارد و از رژیم قاتل سوریه حمایت می‌کند».

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این کنفرانس خبری گفت که کشورش از سیاست دونالد ترامپ در خصوص ایران حمایت خواهد کرد.

مایک پمپئو در این کنفرانس خبری همچنین ضمن تاکید بر اتحاد کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: «اتحاد خلیج مهم است و ما باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم».

قطر، یکی از همپیمانان آمریکا، از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس به اتهام همکاری با ایران و حمایت از تروریسم مورد تحریم واقع شد.

قرار است وزیر جدید خارجه آمریکا پس از عربستان سعودی، به اسرائیل و اردن سفر کند. سخنگوی وزرات خارجه گفته که دلیل انتخاب این کشورها برای این سفر «مسایل در حال وقوع در منطقه» بوده است.

 

گزارشی از علی مهتدی در این مورد:

گزارشی از امید کشتکار در این باره:
گفت‌و گو با جلیل روشندل، استاد روابط بین‌الملل
گفت‌و‌گو با حبیب حسینی فر، روزنامه نگار مسائل بین‌الملل از آلمان
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More