شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو برای پیگیری سرنوشت خاشقجی به آنکارا رفت

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا وارد آنکارا شد. پومپئو قرار است درباره سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناپدید شده عربستانی با رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کند.

پمپئو روز سه‌شنبه  ۲۴ مهر به ریاض رفت تا با مقام‌های این کشور درباره سرنوشت جمال خاشقجی گفتگو کند. 

دونالد ترامپ بعد از تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعد عربستان گفته بود که او از سرنوشت خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرده است. 

خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، دو هفته پیش‌، بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

حاکمان عربستان با فشار بین‌المللی سنگینی روبه‌رو هستند تا بگویند خاشقجی کجاست.

مقام‌های ترک معتقدند که خاشقجی به‌قتل رسیده و در ساختمان کنسولگری، بدنش تکه‌تکه شده است.

 

 

 

 

صبح سه‌شنبه، ماموران پلیس در استانبول جستجوی  ساختمان کنسولگری عربستان را به پایان رساندند و تحقیق‌ آنان به ساختمان محل اقامت کنسول عربستان در همان نزدیکی هم کشیده شد.

این اولین باز از زمان ناپدیدی خاشقجی است که به مقام‌های ترک اجازه دسترسی به ساختمان کنسولگری داده شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا پلیس توانسته مدارکی پیدا کند یا نه.

چند ساعت پیش از ورود این تیم، روزنامه‌نگاران تصویری از یک تیم نظافت‌چی را  دریافت کردند که با تجهیزات نظافتی کامل، وارد ساختمان کنسولگری شد. وقتی پلیس وارد کنسولگری شد، متوجه «بوی مواد شوینده» شد.

در ریاض، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، به استقبال پومپئو رفت. ترامپ به خبرنگاران گفت به پومپئو مجوز داده تا برای بررسی پرونده خاشقجی به هر کجا لازم دید ( از جمله ترکیه) سفر کند.

ترامپ خبر این سفر را اولین مرتبه در توییتی اعلام کرد که در آن نوشته بود عربستان سعودی «همکاری نزدیکی با ترکیه برای پاسخ دادن» به سوالات موجود دارد.

خاشقجی که اقامت دائم آمریکا را داشت دو هفته قبل برای تکمیل مدارک ازدواجش وارد کنسولگری شد. دولت سعودی می‌گوید خبر ندارد که او کجاست - و مدارکی از خروج او نشان نمی‌دهد.

مقام‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که عربستان در نهایت به قتل خاشقجی اعتراف کرده و ادعا خواهند کرد که «یک تیم خودسر» مسئول این واقعه بوده است.

بنابر این پیش‌بینی مقام‌های سعودی در صدد انتشار بیانیه‌ای هستند که در آن به عملیات یک تیم خودسر اشاره شده و خبر از تنبیه دست‌اندرکاران مرگ خاشقجی می‌دهد. یک مقام آگاه به واشنگتن‌پست گفت این بیانیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که عربستان سعودی و ترکیه درباره چگونگی تحقیق پیرامون پرونده خاشقجی به توافق رسیدند.

اجازه بازرسی از کنسولگری پس از آن ممکن شد که پادشاه عربستان روز یکشنبه با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه تماس گرفت. سلمان از اردوغان تشکر کرد که «یک تیم مشترک» تشکیل داده تا پرونده خاشجقی را دنبال کنند.

روز دوشنبه وقتی ترامپ با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت ۲۰دقیقه با شاه سعودی گفتگو کرده و ملک سلمان با قطعیت هرگونه دخالت این کشور در ناپدیدی خاشقجی را رد کرده است.

ترامپ افزود: «نمی‌گویم توی کله او رفته باشم ولی به‌نظرم رسید انگار از قاتل‌های شورشی صحبت می‌کرد. آخر کی می‌داند؟ خیلی‌زود ته‌وتو این ماجرا را درمی‌آوریم ولی او در کل هر دخالتی را رد می‌کرد».

هنوز مشخص نیست چرا ترامپ از «قاتل‌های شورشی» استفاده کرد و آیا این نتیجه‌گیری شخصی اوست یا چیزی است که از پادشاه شنیده یا اینکه به‌گونه‌ای قتل خاشجقی در کنسولگری را تایید می‌کند.

پیش‌تر مقام‌های ترک نتیجه تحقیق اولیه‌شان را منتشر کرده بودند که شامل یک ویدیو می‌شد. در آن، تیمی از مامورهای عربستان وارد استانبول می‌شدند تا خاشجقی را بربایند یا به قتل برسانند.

ترکیه همچنین به دولت آمریکا گفته است که یک فایل صوتی و تصویرهای ویدیویی از اتفاق‌های آن روز در داخل کنسولگری در اختیار دارد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند بر پایه این مدارک می‌توان نتیجه گرفت که خاشقجی بازجویی شده، شکنجه شده و سپس کشته شده است.

 

*این مطلب در واشنگتن‌پست منتشر شده و برای ترجمه در ایران اینترنشنال، خلاصه شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More