شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو از ایران خواست سه شهروند آمریکایی را آزاد کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در حالی از گزارش سالانه آمریکا درباره آزادی مذهبی در جهان رونمایی کرد که از جمهوری اسلامی خواست سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی خود با ابراز خرسندی از آزادی مایکل وایت، کهنه‌سرباز آمریکایی، از زندان در ایران گفت: «کار هنوز تمام نشده است. دیگر شهروندان آمریکایی، یعنی باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز آمریکایی‌هایی هستند که به اشتباه از سوی رژیم ایران زندانی شده‌اند. تهران باید آنها را سریع آزاد کند.»

وزیرخارجه آمریکا ایران و چین را کشورهایی توصیف کرد «که مردمشان را سرکوب می‌کنند، مردمشان را از بین می‌برند، بناهای دینی آن‌ها را به آتش می‌کشند» و به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند که نسبت به مقامات پرسشگر باشند.

پمپئو با ارائه گزارش مختصری از وضعیت آزادی مذاهب در نقاط مختلف جهان، از سرکوب پیروان مذاهب مختلف در چین ابراز نگرانی کرد و گفت: «سرکوب دولتی کلیه مذاهب در چین همچنان در حال تشدید است. حزب کمونیست چین از سازمان‌های مذهبی می‌خواهد از این حزب اطاعت کنند تا دستورات دگم کمونیسم را در آموزه‌های دینی خود وارد کنند.»

پمپئو در اعتراض به موضع‌گیری چین در مورد تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا گفت: «شکل دولت‌های ما به هیچ وجه به هم شباهت ندارد. ما حاکمیت قانون را داریم، اما چین ندارد. ما آزادی بیان و آزادی تظاهرات صلح‌آمیز داریم، ولی آنها ندارند، ما آزادی مذاهب داریم، ولی چین دهه‌هاست که با مذاهب می‌جنگد.»

مایک پمپئو با اشاره به اقدام آمریکا در قطع رابطه با سازمان بهداشت جهانی به دلیل نحوه مدیریت این سازمان در مدیریت بحران کرونا گفت: «همان‌طور که در مورد سازمان بهداشت جهانی اتفاق افتاد، آمریکا از کلیه سازمان‌های بهداشتی جهان که به منابع مالیات‌دهندگان آمریکایی متکی هستند می‌خواهد نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.»

وزیر خارجه آمریکا بر عزم آمریکا برای توسعه مردمسالاری در جهان تاکید کرد و افزود: «ما به حمایت خود از مردم ونزوئلا در رسیدن به آزادی ادامه می‌دهیم.» او از رژیم نیکلاس مادورو خواست شش مدیر نفتی آمریکا را که دو سال و نیم است بدون دادگاه در زندان به سر می‌برند آزاد کند.

پمپئو با اشاره به اینکه روسیه از سال ۲۰۱۵ هزاران نفر از مردان شبه‌جزیره کریمه را به سربازی فرستاده و کسانی را که از این دستور پیروی نمی‌کنند به مجازات کیفری می‌رساند گفت: «روسیه باید به سرکوب کسانی که به اشغالگری روسیه معترض هستند پایان دهد، زندانیان اوکراینی را که بی‌دلیل دستگیر شده‌اند آزاد کند و کنترل کامل کریمه را به اوکراین بسپارد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More