شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: آمریکا به طور مشروط، مشکلی با کانال مالی اینستکس ندارد

 

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت آمریکا مشکلی با استفاده از سازوکار مالی «اینستکس» برای ارسال کالاهایی که مشمول تحریم‌ها نیستند ندارد.

وزیر خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است روز جمعه ۱۰ خرداد در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش، در برلین گفت که استفاده شرکت‌های اروپایی از سازوکار ویژه مبادلات تجاری-مالی با ایران، موسوم به اینستکس، تا هنگامی که دربرگیرنده کالاهای غیرتحریمی یا مواردی است که به اقلام و کمک‌های انسان‌دوستانه مربوط است؛ از نظر آمریکا مشکلی ندارد.

اینستکس به ابتکار فرانسه‌، آلمان و بریتانیا به منظور ایجاد سازوکاری تجاری با ایران در قبال محدودیت‌های تحریمی ایالات متحده وضع شده است. این سازوکار مالی در نهایت با هدف ترغیب ایران به ماندن در سند برجام و بهره‌گیری از منافع اقتصادی این توافق برای تهران تعریف شده است.

این ابزار مالی اروپا برای تجارت با ایران، در حال حاضر صرفا محدود به ارسال دارو، مواد غذایی، کشاورزی  یا اقلامی است که مصارف انسان‌دوستانه دارند. با این حال ایران از طرف اروپایی انتظار دارد با ایجاد سازوکاری مطمئن‌تر، امکان مبادله‌های تجاری گسترده‌تر با شرکت‌های اروپایی فراهم شود. به گونه‌ای که  شرکت‌های خصوصی اروپایی بتوانند بدون نگرانی از تحریم‌های ایالات متحده با ایران روابط تجاری و مناسبات مالی داشته باشند.

ایران خواهان این است که به شرکت‌های خصوصی اروپایی این اطمینان داده شود که در صورت تحریم از سوی ایالات متحده، ضررهای مالی آن‌ها از سوی کشورهای اروپا جبران می‌شود.

صحبت‌های روز جمعه وزیر خارجه آمریکا درباره کانال مالی ایران و اروپا، به نسبت، موضعی نرم‌‌تر محسوب می‌شود. پیشتر سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفته بود روشی که اروپایی‌ها برای مبادله با ایران طراحی کرده‌اند امکان مقابله با «پول‌شویی» را ندارد. به گفته مندلکر، اقتصاد ایران شفاف نیست و سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی در آن نفوذ دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنه در گزارشی نوشت که ایالات متحده هرچند سیاست «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند؛ اما می‌خواهد به اروپایی‌ها این اطمینان را هم بدهد که برنامه‌ای برای آغاز یک درگیری نظامی با ایران وجود ندارد. آمریکا حتی خواهان این است که از امکان و توان اروپایی‌ها در راستای باز کردن احتمالی یک کانال دیپلماتیک با ایران استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با مقام‌های آلمانی قرار است طی روزهای آینده در سوئیس، هلند و بریتانیا با مقام‌های این کشورها در خصوص ایران دیدار و مذاکره داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More