شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پس از لغو استرداد مدیر مالی هواوی از کانادا به آمریکا، دو شهروند کانادایی زندانی در چین آزاد شدند

چند ساعت پس از آن که دادگاهی در کانادا حکم عدم استرداد مدیر ارشد مالی شرکت هواوی به آمریکا را، که به اتهام نقض تحریم‌های ایران در کانادا در حبس خانگی بود، صادر کرد، چین دو شهروند کانادایی را که از سه سال پیش به «اتهام جاسوسی» بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جمعه شب در نشستی خبری گفت که مایکل کاوریگ و مایکل اسپاور، دو شهروند این کشور که از سه سال قبل در چین بازداشت و زندانی شده بوند، روز شنبه به کانادا می‌رسند.

ترودو از کمک «متحدان کانادا» در روند آزاد شدن این دو شهروند قدردانی کرد، اما درباره چگونگی آزادی آنها اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

این دو نفر مدت کوتاهی پس از دستگیری منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی، در سال ۲۰۱۸، در چین بازداشت شدند، اما دولت چین عنوان کرده بود که دستگیری آنها به پرونده منگ وانژو ارتباطی ندارد.

از سوی دیگر، پس از اعلام حکم دادگاه عدم استرداد منگ وانژو به آمریکا، او نیز روز جمعه با یک هواپیمای چارتر از کانادا عازم چین شد.

منگ که در ارتباط با نقض تحریم‌های ایران در ونکوور در بازداشت خانگی قرار داشت و در تلاش بود از استرداد خود به آمریکا جلوگیری کند، روز جمعه به صورت مجازی با دادگاهی در نیویورک برای تعویق پیگرد به توافق رسید.

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، به موجب این توافق که تا دسامبر ۲۰۲۲ معتبر است، منگ به آمریکا مسترد نمی‌شود.

منگ متهم بود که به بانک اچ‌اس‌بی‌سی درباره روابط هواوی با ایران اطلاعات گمراه‌کننده داده که این امر نقض تحریم‌های ایران را در پی داشته است.

مدیر ارشد مالی هواوی در جلسه مجازی خود با دادگاه نیویورک در ارتباط با اتهامات مطرح شده اعلام بی‌گناهی کرد، اما تایید کرد موارد موجود در توافقش با دادگاه واقعیت دارند.

در این توافق عنوان شده که منگ وانژو درباره روابط هواوی با ایران ارتباطات نادرست ارائه داده است. درصورتی‌که منگ وانژو چیزی غیر از این را عنوان کند، این اظهارات به منزله نقض توافق با دادگاه نیویورک تلقی شده و به پیگرد قانونی مدیر ارشد مالی هواوی منجر خواهد شد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More