شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان بدون نتیجه دور هفتم مذاکرات صلح سوریه

 

دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در ژنو، میان نمایندگان دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری و هیات مخالفان اسد به رهبری نصر حریری، بدون نتیجه قابل ذکری، پایان یافت.  

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز شنبه بیست وسوم تیرماه در پایان دور هفتم گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو، تاکید کرد که محور اصلی مذاکرات، درباره مبارزه با تروریسم بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دی میستورا در یک کنفرانس خبری گفت که دور هشتم این مذاکرات، اوایل سپتامبر آینده برگزار خواهد شد.

پیشتر گفته شده بود که محورهای اصلی دور هفتم مذاکرات ژنو، میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفان، تشکیل حکومت، قانون اساسی، انتخابات و مبارزه با تروریسم، خواهد بود.  

گفت‌وگو درباره‌ی موضوع «مبارزه با تروریسم» خواست اصلی دولت سوریه در مذاکرات پیشین بوده است، در حالیکه مخالفان بشار اسد، بر آینده دولت سوریه و سرنوشت اسد، تاکید داشتند.  

نماینده‌ی سازمان ملل در امور سوریه گفت:« بهترین ضامن برای مبارزه با تروریسم در سوریه، رسیدن به توافق سیاسی، در زمینه روند انتقال قدرت با نظارت سازمان ملل است».

هیات مخالفان سوری خواهان گفت‌وگو درباره‌ی گذر سیاسی در سوریه هستند. آنها با این درخواست، به دنبال پایان دادن به حکومت چهل و پنج ساله خانواده‌ی اسد در سوریه هستند.

دی میستورا در این زمینه گفت:«نمایندگان دولت سوریه در دور هفتم مذاکرات، هیچ گونه نشانه‌ای پیرامون آمادگی خود برای بحث درباره‌‌ی گذر سیاسی در این کشور، از خود نشان ندادند».

وی افزود:« من از نمایندگان دولت سوریه خواستم برای بررسی چهار محور اصلی یعنی گذار سیاسی، قانون اساسی، مبارزه با تروریسم و انتخابات آماده باشند».

از سوی دیگر، نصر حریری، رییس هیات اپوزیسیون سوریه گفت: «مخالفان دیدگاه سیاسی خود را درباره‌ی گذار سیاسی مطرح کردند اما هیات رژیم سوریه به این مساله توجه نشان نداد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More