شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پارلمان اروپا گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت

 

نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن با اکثریت آرا (۴۲۹ موافق در برابر ۱۰۴ مخالف) خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس دولت موقت  این کشور به رسمیت شناختند.

پارلمان اروپا با  تصویب یک قطعنامه‌ غیر الزام‌آور از ۲۸ عضو این اتحادیه می‌خواهد تا هر یک خوان گوایدو را به عنوان «تنها رئیس‌جمهور موقت مشروع» ونزوئلا تا زمان «برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و معتبر» به رسمیت بشناسند.

اقدام پارلمان اروپا یک روز پس از آن روی می‌دهد که گوایدو، رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا از اتحادیه خواست تا مجازات‌های بیشتری علیه دولت نیکلاس مادورو اعمال شود. یک روز پیش از آن، دولت آمریکا شرکت نفت ونزوئلا را تحریم کرد.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا شنبه گذشته اعلام کرده بودند چنانچه مادورو طی هشت روز آینده انتخابات دیگری برگزار نکند گوایدو را به رسمیت خواهند شناخت. اتحادیه اروپا بدون اینکه هشت روز به سر رسد برای مادورو مهلتی تعیین نکرد و خواستار برگزاری انتخابات دیگری شد. مادورو اما درخواست اروپا و مخالفانش در داخل کشور را غیرقابل قبول خواند و گفت قصد ندارد تا سال ۲۰۲۵ انتخاباتی برگزار کند.

ونزوئلا، از بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا که چند سالی است  درگیر بحران سیاسی و اقتصادی است.

این در حالیست که بحران سیاسی  ونزوئلا پس از آنکه نیکلاس مادورو در پی انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌برانگیز برای دومین بار سوگند یاد کرد، هفته گذشته ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.  آنچه با اعتراض شدید مخالفان و در راس آنها خوان گوایدو همراه شد. 

مخالفان دولت حاکم می‌گویند پیروزی مادورو در انتخابات در نتیجه تقلب گسترده بوده است. در پی آن، خوان گوایدو سوم بهمن در میان جمع پرشماری از طرفداران خود و مخالفان مادورو، با استناد به قانون اساسی این کشور خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرد.

بلافاصله پس از این اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ضمن «نامشروع» خواندن حکومت مادورو، حمایت خود را از «ریاست‌جمهوری موقت گوایدو» اعلام کرد. و برخی کشورها از جمله کانادا، برزیل، شیلی، آرژانتین و پرو هم به حامیان گوایدو پیوستند. این در حالی است که ایران، بولیوی، چین، روسیه و  ترکیه در جبهه مخالف، حمایت خود را از مادورو اعلام کرده‌اند. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More