شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

پادشاه عربستان از جامعه جهانی خواست با هر وسیله‌ای جلوی رفتار‌های ایران بایستد

 

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از جامعه جهانی خواست با استفاده از تمامی ابزار‌های ممکن، جلوی رفتارهای ایران در منطقه گرفته شود.

پادشاه عربستان شامگاه پنجشنبه، نهم خرداد، در افتتاحیه نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مکه، ایران را متهم کرد که در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند، سازمان‌های تروریستی را در سطح منطقه و جهان تجهیز می‌کند و به تهدید امنیتی آب‌راه‌های بین‌المللی می‌پردازد. او همچنین با اشاره به برنامه موشکی جمهوری اسلامی، ایران را به عنوان خطر برای امنیت منطقه و جهان معرفی کرد.

ملک سلمان همچنین گفت که کشورش خواهان صلح است و اقداماتش را در این راستا گسترش می‌دهد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان‌ سعودی، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلویزیون با سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت: «عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست؛ اما اقدام‌های خصمانه این کشور در منطقه را هم تحمل نمی‌کند.» او گفت: «ما اعلام کرده‌ایم که در پی جنگ نیستیم و می‌خواهیم با تمام هزینه‌ها از آن پرهیز کنیم.»

ابراهیم عساف، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز چهارشنبه شب در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی گفته بود که حادثه حمله به تاسیسات نفتی در خلیج فارس باید با قدرت پاسخ داده شود. ریاض، ایران را  به دست داشتن در  حملات ماه گذشته  متهم کرده است.

نشست پنجشنبه‌شب کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، با حضور رهبران کویت و بحرین و مقام‌های بلندپایه‌ای از کشورهای عمان، امارات و قطر در مکه برگزار شد. این نشست، بلافاصله پس از نشست اضطراری اتحادیه عرب، با حضور ۲۲ کشور، در مکه برنامه‌ریزی شده بود.

در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب، حتی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، در باره چگونگی برخورد با «رفتارهای ایران» اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد. برای نمونه، موضع عمان با بحرین یا امارات یکسان نیست. عمان، که هم با عربستان و هم با ایران، روابط دوستانه‌ای دارد؛ سعی می‌کند بیشتر در نقش میانجیگر ظاهر شود.

از سوی دیگر، قطر نیز با مصر، عربستان یا امارات بر سر سیاست‌های خارجی خود در منطقه اختلاف‌نظر دارد. این اختلاف‌ها، موجب شده است که مواضع قطر به نوعی به ایران نزدیک‌ شود.

روز جمعه نیز قرار است نشست «سازمان همکاری‌های اسلامی» در مکه برگزار شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More