شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ونزوئلا: درگیری‌های مرگبار در مرزها و شورش نظامیان

با تداوم منع ورود کمک‌های بشردوستانه از مرز کلمبیا و برزیل به ونزوئلا به دستور رییس ‌جمهوری این کشور، نیکلاس مادورو، مرزهای ونزوئلا به صحنه درگیری‌های مرگ‌بار بدل شده است.

معترضانی که در نقاط مرزی به دنبال جمع‌آوری و انتقال کمک‌ها بودند، هدف تیراندازی نیروهای تحت فرمان مادورو قرار گرفتند.

بر اساس گزارش‌ها، دستکم دو نفر در این درگیری‌ها کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

در برخی شهرهای مرزی نظامیان به سوی معترضانی که در میان آنها نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند و شعار «آزادی» سر می‌دادند، تیراندازی کردند.     

در همین حال، طبق اظهارات مقام‌های کلمبیایی حداقل ۶۰ سرباز مستقر در نقاط مرزی اقدام به ترک پست خود کردند.

در همین راستا، ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ترک پست نیروهای مرزی و فرار آنان با خودروهای زرهی به داخل خاک کلمبیاست.

یکی از نظامیانی که ترک پست کرده، گفت: «کاری که ما امروز کردیم به خاطر خانواده‌هایمان و برای مردم ونزوئلا بود.»

یکی دیگر از سربازان فراری هم گفت: «روزها نشستم و در این باره فکر کردم. در بین نیروهای نظامی نارضایتی بالا گرفته اما ترس نیز حاکم است.»

او از همرزمان خود خواست از حمایت خود برای مادورو دست بکشند.

در همین حال خوان گوآیدو، رییس ‌جمهوری خودخوانده این کشور و رهبر مخالفان، گفت در صورتی که مادورو همچنان مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به داخل ونزوئلا شود، او در جستجوی مسیر‌های جایگزین خواهد بود.

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین ریاست‌جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند. اما روسیه، چین، ایران و ترکیه همچنان به حمایت خود از مادرو ادامه می‌دهند.

گوآیدو که ریاست مجلس ونزوئلا را هم به عهده دارد، با استناد به قانون اساسی مبنی بر غیرقانونی بودن شرکت و پیروزی «همراه با تقلب» مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا خود را تا زمان برگزاری انتخابات آزاد رییس ‌جمهوری موقت اعلام کرده است.

گوآیدو قرار است روز دوشنبه در نشست کشورهای عضو گروه لیما متشکل از ۱۲ کشور قاره آمریکا شرکت کند. مایک پنس، معاون رییس‌ جمهوری آمریکا، نیز در این نشست حضور دارد.

گوآیدو در کنفرانس مشترک خبری با رییس ‌جمهوری کلمبیا ایوان دوکه گفت: «امروز جهان دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت بدترین چهره دیکتاتوری ونزوئلا را دید.»

در واکنش به حمایت کلمبیا از گوآیدو، مادرو اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با  این کشور کرد و به دیپلمات‌های کلمبیایی مامور در ونزوئلا ۲۴ ساعت مهلت داد خاک این کشور را ترک کنند.

مادرو مدعی است ونزوئلا نیازی به کمک ندارد و گوآیدو را عروسک خیمه‌شب‌بازی دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، برای کودتا در کشورش توصیف کرده است.

ونزوئلا بیشترین ذخایر نفتی در جهان را داراست، اما اکنون مردم این کشور فقر بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور بزرگ‌ترین ضربه را به تنها منبع درآمد دولت ونزوئلا وارد آورده است.

تورم افسارگسیخته در این کشور باعث شده مردم از پس هزینه اقلام ضروری مانند غذا و دارو بر نیاند. از سال ۲۰۱۵ تاکنون، دستکم دو میلیون و هفتصدهزار نفر از ونزوئلا فرار کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More