شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ولیعهد عربستان سعودی:خواهان جنگ نیستیم، اما در مقابله با هر تهدیدی درنگ نمی‌کنیم

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه «الشرق الاوسط» تاکید کرد که کشورش خواهان جنگ در منطقه نیست، اما در رویارویی با هر تهدیدی علیه ملت، حاکمیت و منافع پادشاهی سعودی، هرگز درنگ نمی‌کند.

او گفت:‌«حمایت پادشاهی عربستان سعودی با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل باور ما بر لزوم اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه جهانی علیه تهران ناشی می‌شود.»

ولیعهد عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد که «نظام ایران به حکومتی طبیعی تبدیل شود، و از روش خصمانه خود دست بردارد».

محمد بن‌سلمان ضمن اشاره به حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس، و نیز هدف قرار دادن تاسیسات نفتی پادشاهی سعودی و فرودگاه ابها در این کشور، تاکید کرد: «این حوادث اهمیت درخواست عربستان سعودی برای اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه جهانی در برابر این رژیم توسعه طلب را نشان می‌دهد.»

او در این مصاحبه، نظام ایران را متهم کرد که ده‌ها سال است در منطقه و جهان، از تروریسم، قتل، و ویرانی حمایت می‌کند. 

ولیعهد سعودی همچنین گفت که ایران، درآمدهای اقتصادی ناشی از توافق برجام را «در حمایت از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و حمایت از هرج و مرج و تخریب هزینه کرده است».

شاهزاده محمد بن سلمان درباره میانجی‌گری آبه شینزو  میان ایران و آمریکا گفت:«نظام ایران برای نخست وزیر ژاپن به عنوان یک میهمان احترامی قائل نشد و در هنگام حضورش در تهران، پاسخ تلاش‌هایش را با حمله به کشتی ژاپنی داد و همچنین از طریق شبه نظامیان خود به فرودگاه ابها حمله کرد.»

خبرگزاری رویترز  نیز ضمن انتشار اولین سخنان ولیعهد عربستان سعودی پس از وقوع حملات پنج‌شنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان اشاره کرده است که سخنان بن سلمان پس از آن بیان شده است که اکنون  ایران از سوی برخی کشورهای منطقه و همچنین ایالات متحده و بریتانیا به عنوان مسئول این حملات معرفی شده است.

عربستان سعودی در حال حاضر بزرگترین صادره کننده نفت اوپک است و بخش بزرگی از صادارات نفتی این کشور خلیج فارس و دریای عمان عبور می کند، جایی که در یک ماه گذشته با ناامنی حاصل از حمله به نفتکش‌ها مواجه شده است.

پس از حملات پنج‌شنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان، آمریکا به صراحت جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات دانست. بریتانیا نیز روز جمعه با تاکید براینکه «ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را مسئول حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان می داند، اعلام کرد که هیچ نیروی دولتی یا غیردولتی دیگری نمی تواند عامل این حملات باشد.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین انفجار یک ماه پیش چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی را به ایران نسبت داد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن محکوم کردن این حملاتگفت از ایران خواسته است تا تمام اشکال فعالیت‎های بی‎ثبات‌کننده خود را متوقف کند.

ساعاتی پیش از انتشار سخنان ولیعهد عربستان، وزیر انرژی و صنعت  این کشور نیز در واکنش به حمله‌ روز پنج شنبه به دو نفتکش در دریای عمان خواستار پاسخ قاطع و سریع به آن شده بود.

خالد الفالح ، روز شنبه ۲۵ خرداد، در یک توییت این حمله‌ها را تهدیدی علیه ذخایر انرژی، اعتماد خریداران نفت و ثبات بازار خواند و خواستار واکنش سریع به حملات روز پنج شنبه به نفتکش‌ها شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی دست داشتن در حملات به نفتکش‌ها را رد کرده اند اما طی چند ماه گذشته و پیش از وقوع این حملات حسن روحانی و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هشدار داده بودند که در صورت قطع صادرات نفت ایران بر اثر تحریم ها، صادرات سایر کشورهای منطقه نیز انجام نخواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More