شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر نفت عراق: خروج کارکنان اکسون‌موبیل قابل قبول نیست

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق، خروج کارمندان خارجی شرکت آمریکایی نفت و گاز اکسون‌موبیل از میدان‌های نفتی این کشور را که هم‌زمان با کاهش حضور دیپلماتیک و برنامه‌های نظامی و امنیتی کشورهای اروپایی در عراق صورت می‌پذیرد، «غیر قابل قبول و غیرموجه» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ وزیر نفت عراق با اشاره به تصمیم شرکت نفت و گاز اکسون‌موبیل برای خروج کارمندان خارجی این شرکت آمریکایی از عراق، گفت:‌ «‌با آنکه تعداد کارمندان خارج‌شده کم است،‌ این مساله ارتباطی با شرایط امنیتی در میادین نفتی جنوب عراق ندارد،‌ بلکه به دلایل سیاسی است.»

غضبان همچنین گفت که طی نامه‌ای به شرکت اکسون‌موبیل از آن‌ها خواسته است فورا به کار خود در میدان‌های نفتی جنوب این کشور بازگردند. قرار است در هفته جاری او یک جلسه با مدیران این شرکت داشته باشد.

اکسون‌موبیل یک قرارداد بلندمدت برای بهبود و احیای میدان‌های نفتی از جانب «شرکت نفتی جنوب» متعلق به دولت عراق امضا کرده است. به گفته مقام‌های عراقی،‌ اخیرا این شرکت حدود ۶۰ نفر از کارکنان خارجی خود را از میدان‌های نفتی قرنه در استان بصره در جنوب این کشور فراخواند.

خبرگزاری دویچه‌وله نیز در همین مورد نوشت که این کارمندان با پروازی از عراق به دوبی در امارات متحده عربی منتقل شده‌اند.

بنا به گفته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، قرار بود به زودی این کشور یک قرارداد انرژی ۳۰ ساله به ارزش ۵۳ میلیارد دلار با اکسون‌موبیل و پترو چاینا امضا کند.

احسان عبدالجبار،‌ رییس شرکت نفتی جنوب، اعلام کرده است که خروج این کارمندان از میدان‌های نفتی جنوب عراق روند تولید نفت را تحت تاثیر قرار نداده و تولید همچنان به صورت عادی و تحت نظارت مهندسان عراقی ادامه دارد. او اشاره کرد که میزان تولید در سطح ۴۴۰ هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند.

این فراخواندن کارمندان در حالی اتفاق می‌افتد که چند روز پیش نیز دولت آمریکا تصمیم گرفت کارمندان غیرضروری خود را از سفارتش در بغداد و کنسولگری‌اش در اربیل خارج کند. دلیل این امر نگرانی‌ از تهدید امنیتی از جانب ایران به دلیل ارتباط نزدیک این کشور با شیعیان عراق بوده است.

پس از آن، بحرین نیز با «بی‌ثبات»‌ خواندن شرایط منطقه از شهروندان خود خواست تا از سفر به عراق خودداری کنند و اگر در عراق به سر می‌برند سریعا آنجا را ترک کنند.

آلمان و هلند نیز برنامه‌های آموزش نظامی خود در عراق را به حالت تعلیق درآوردند.

کاهش حضور نظامی و دیپلماتیک اروپا و آمریکا در عراق پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا طی هفته‌های گذشته ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به همراه هواپیماهای بمب‌افکن ب-۵۲ خود برای آن‌چه «حفاظت از منافع خود در مقابل تهدید ایران در منطقه» اعلام کرده بود، به خلیج‌فارس فرستاد.

به گزارش دویچه‌وله،‌ شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه نیز عربستان سعودی به همراه چند کشور عربی دیگر با درخواست واشنگتن برای انتقال سربازان آمریکایی به کشورشان موافقت کردند.

با آنکه برخی ناظران سیاسی تحولات اخیر را همراه با افزایش خطر تقابل نظامی در منطقه تفسیر می‌کنند، امروز حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، در مواضعی مشابه اعلام کردند که به دنبال جنگ نیستند، اما آمادگی دفاع با تمام ظرفیت را دارند.  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More