شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع اسرائیل: مسئول نشت نفت که به سواحل آسیب سنگینی زد، اسرائیل نیست

وزیر دفاع اسرائیل، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که این کشور با حمله به یک نفتکش ایرانی به شکل غیرعمد موجب نشت نفت در سواحل خود شده، را رد کرد.

بنی گانتز، شامگاه شنبه، ۱۳ مارس، در گفت‌وگوی ویدیویی با مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل که از طریق زوم صورت گرفت، گفت: «می‌توانم قاطعانه بگویم که اسرائیل مسئول نشست نفت که به سواحل آسیب سنگینی زد، نیست.»

دو روز پیش، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی گفت که اسرائیل از زمستان ۱۳۹۸، اواخر سال ۲۰۱۹، به این سو، دست‌کم ۱۲ کشتی حامل نفت و یا تسلیحات ایران به مقصد سوریه را در دریای سرخ و دیگر مناطق هدف حمله قرار داده است. این روزنامه آمریکایی گفت که حملات اسرائیل موجب غرق شدن نفتکش‌ها نشده اما دست‌کم دو کشتی را به بازگشت به ایران واداشته است.

انتشار گزارش فوق، این شبهه را در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرد که شاید خود اسرائیل به نفتکشی آسیب زده که بعدا منبع نشت هزار تن نفت در سواحل این کشور شد.

پیشتر در روز شنبه، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز به نقل از اطلاعاتی از دستگاه امنیتی کشور، شبهه فوق را رد کرد و نوشت: «هیچ تلاشی برای حمله به کشتی ایرانی در کار نبوده، بنابراین اسرائیل حتی به شکل غیرعمد نیز مسئول آلودگی سواحل خود نیست.»

هاآرتص همچنین گفت که دستگاه امنیتی اسرائیل هیچ مدرکی را نیافته که اتهام وارده از سوی گیلا گاملیل، وزیر حفاظت از محیط زیست را تقویت کند، که گفته بود ایران در یک اقدام «تروریسم محیط زیستی»، عمدا موجب نشت نفت شده است.

این گزارش گفت: «دستگاه امنیتی اسرائیل درباره تلاش عامدانه ایران برای آلوده کردن سواحل اسرائیل از طریق نشت نفت، اطلاعی ندارد.»

هاآرتص همچنین عنوان کرد که نشست نفت احتمالا از سوی نفتکشی بوده که با نقض تحریم، نفت ایران را حمل می‌کرد. گاملیل نام کشتی مورد نظر را «امرالد»‌ اعلام کرد و گفت که متعلق به کشور لیبی بوده است. مسئولان کشتی نیز گفتند که این کشتی با پرچم پاناما، نفت خام ایران را به سوریه می‌برد.

روز جمعه نیز علی غیاثیان، سخنگوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت که دست داشتن اسرائیل در حمله به کشتی «شهرکرد» در دریای مدیترانه در روز چهارشنبه، از احتمالهای قوی است. این کشتی بر اثر اصابت شی انفجاری آسیب اندکی دید.

اسرائیل، ایران را به حمله به یک کشتی این کشور در دریای عمان در ماه گذشته متهم کرده، اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More