شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع آمریکا: کشورهای منطقه دریافته‌اند که ایران بزرگ‌ترین تهدید است

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفت کشورهای خاورمیانه دریافته‌اند که بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و ثبات منطقه «فعالیت‌های مخرب» جمهوری اسلامی است.

اسپر روز سه‌شنبه در نشست شورای آتلانتیک گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بسیاری از کشورهای منطقه متوجه شده‌اند بزرگ‌ترین نگرانی آنها -و ما- ایران و فعالیت‌های مخرب آن در منطقه طی چهار دهه اخیر است، که از آفریقا تا خاورمیانه و افغانستان گسترش یافته است. ما تهدید مشترک ایران را می‌بینیم و می بینیم که چگونه با هم علیه آن می‌ایستیم.»

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه چین و روسیه مهم‌ترین رقبای ایالات متحده در عرصه بین‌المللی هستند گفت در عین حال تهدید «کشورهای یاغی همچون ایران و کره شمالی» ادامه دارد و در سال‌های آینده سازمان‌های افراطی خشونت‌آمیز به اقدامات خود ادامه می‌دهند.   

او با اشاره به توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین گفت این دو کشور عربی برای مقابله با تهدید ایران به تشکیل ائتلاف امنیت بین‌الملل دریایی اقدام کرده‌اند و بحرین در حال حاضر در منامه میزبان دفتر مرکزی فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی است.

مایک اسپر گفت عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل مجموعه‌ای از فرصت‌های دیپلماتیک را به وجود آورده و ابعاد امنیتی و اقتصادی مهمی خواهد داشت و کشورهای عربی خواهند دید که با عادی‌سازی روابط با اسرائیل چه پتانسیل قدرتمندی برای رشد اقتصادی خواهند یافت.

اسپر همچنین بر لزوم تشکیل یک سازو کار امنیتی در منطقه با حضور کشورهای شبه‌جزیره عرب و اسرائیل برای مقابله با تهدید ایران تاکید کرد.

او افزود همه این کشورها دغدغه مشترکی دارند که شامل آزادی دریانوردی در خلیج فارس، آزادی تجارت ودجلوگیری از تهدید استقلال این کشورها‌ است.

اسپر گفت ایران سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کرد و در عراق نیز نقش قدرتمندی بازی می‌کند و افزود: «ایران در سراسر منطقه حضور دارد.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More