شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه فرانسه همزمان با ابراز نگرانی سه کشور اروپایی: ایران در حال ایجاد ظرفیت‌ تسلیحات هسته‌ای است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفت که «احیای مذاکرات هسته‌ای» با ایران یک ضرورت فوری است. او گفت: «ایران در حال ایجاد ظرفیت‌ تسلیحات هسته‌ای است و ضرورت دارد كه تهران و واشینگتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.»

 وزیر خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با یک نشریه فرانسوی همچنین تاکید کرد که حتی اگر هر دو طرف به توافق‌نامه هسته‌ای بازگردند، باز هم کافی نیست و اضافه کرد که باید گفت‌وگوهای دشواری درباره «برنامه موشک‌های دوربرد ایران» و همچنین «فعالیت‌های منطقه‌ای» این کشور نیز انجام شود.

لودریان گفت: دولت ترامپ آنچه را كه شیوه «فشار حداکثری بر ایران»‌می‌نامید، انتخاب كرد. اما نتیجه این شد که تنها خطر و تهدید افزایش پیدا کرد.

او اضافه کرد: «این روند باید متوقف شود زیرا ایران - من این را آشکارا می‌گویم - در مرحله دستیابی به ظرفیت نظامی هسته‌ای است.»

لودریان همچنین با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، گفت: «باید به ایرانی‌ها گفت که دیگر بس است.» و «بازگشت ایران و ایالات متحده» به توافق را ضروری دانست.

هشدار سه کشور اروپایی به ایران درباره تولید اورانیوم فلزی

از سوی دیگر  روز شنبه، سه کشور اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران درباره فعالیت‌ برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران هشدار دادند و این اقدام را نقض برجام خواندند.

این سه کشور اروپایی امضاکننده برجام روز شنبه ۲۷ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «ما قویا ایران را ترغیب می‌کنیم تا به این فعالیت پایان دهد.» این بیانیه همچنین از ایران خواسته تا «بدون معطلی» به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد.

با این‌همه سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به ابراز نگرانی این سه‌کشور اروپایی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «‌سوءتفاهم» درباره فعالیت‌ ایران ناشی از ذکر جزییات غیرضروری در گزارش‌های آژآنس‌ بین‌المللی انرژی اتمی است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی عنوان کرد که نقض توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی که از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌ها آغاز شد، می‌تواند تلاش‌های جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب برای پیوستن مجدد به این پیمان را پیچیده کند.

بر اساس این گزارش دیپلمات‌های غربی معتقدند که نقض‌ مکرر توافقنامه هسته‌ای توسط ایران لحظه بی‌بازگشت برای تولید سلاح هسته‌ای را به زیر یک سال کاهش داده است.

جو بایدن گفته است که اگر ایران پیروی دقیق از توافقنامه هسته‌ای را آغاز کند، ایالات متحده نیز به توافق باز خواهد گشت، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند قبل از آنکه توافق‌نامه هسته‌ای بطور کامل اجرا کنند، تحریم‌های آمریکا باید لغو شوند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از اوایل ماه جاری غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در نیروگاه هسته ای زیرزمینی فردو ، شروع شده است. این همان سطحی است که ایران قبل از اعمال محدودیت‌های هسته‌ای در توافق با قدرت‌های جهانی انجام می‌شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More