شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه جدید سعودی : من و الجبیر مکمل یکدیگریم

ابراهیم العساف وزیر خارجه جدید عربستان سعودی گفته است که «من و عادل الجبیر همدیگر را در وزارت خارجه پادشاهی سعودی تکمیل می‌کنیم».

پس از تغییرات جدید کابینه سعودی و برکناری الجبیر از وزارت خارجه، برخی تحلیگران سعودی گفته‌اند که الجبیر به رهبری دیپلماسی سعودی در جهان ادامه خواهد داد و العساف تنها به امور اداری وزارت خارجه این کشور خواهد پرداخت.

عادل الجبیر، وزیر خارجه پیشین عربستان سعودی، از سوی ملک سلمان به سمت وزیر مشاور دولت در امور خارجه معرفی شده است.

العساف در این زمینه گفت: «عادل الجبیر سعودی را نمایندگی کرد و به نمایندگی کشور در سرتاسر جهان ادامه خواهد داد، ما مکمل یکدیگر خواهیم بود».

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی پنج‌ِشنبه ۶ دی ماه به منظور ایجاد تغییراتی در کابینه، از جمله در وزارت امور خارجه و داریی، حکم سلطنتی صادر کرد.

یک منبع رسمی سعودی که معمولا بدون نام در رسانه‌های این کشور، از او نقل قول می‌شود، گفته است: «آخرین تغییرات در کابینه، پس از حدود چهار سال، توسط ملک سلمان صورت گرفت و این مدتی است که برای انجام تغییرات، طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.»

پادشاه عربستان سعودی« «عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز» را به سمت وزیر گارد ملی، ترکی شبانه را به عنوان وزیر اطلاعات و حمد الشیخ را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد.

ابراهیم عساف یکی از بارزترین تعیین‌های جدید در عربستان سعودی است که جایگزین  عادل الجبیر وزیر امور خارجه شده است.

ابراهیم العساف ۶۹ ساله از سال( ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵) به عنوان وزیر دارایی به مدت ۱۰ سال خدمت کرده است. وی همچنین در سالهای( ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸)معاون پادشاه در صندوق بین المللی پول بود.

العساف، در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه ایالتی کلرادو ایالات متحده آمریکا با مدرک«دکترا در اقتصاد»فارغ التحصیل شد که بعد از بازگشت به کشورش در سمت‌های مختلف مشغول بکار شد.

ابراهیم العساف، پیشتر سمت‌های مانند نمایندگی عربستان در صندوق بین‌الملل پول و بانک جهانی، معاونت رئیس بانک مرکزی عربستان، وزیر مشاور در دولت و وزارت دارایی را برعهده داشته و چهره شناخته شده‌ در کشورش و جهان عرب به شمار می‌آید.

العساف در حالی به عنوان وزیر خارجه عربستان سعودی معرفی می‌شود که از معروفترین بازداشت شدگان در هتل ریتز کارلتون ریاض در سال گذشته بود. این بازداشت‌ها به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای آنچه که «مبارزه با فساد» نامیده شد، صورت گرفت .

وزیر خارجه جدید سعودی بعد از تصدی این سمت درباره جمال خاشقجی روزنامه نگار کشته شده سعودی، گفت: «ریاض به هیچ وجه به علت کشته شدن خاشقجی در بحران نبوده است، بلکه در یک فرایند تحول به سر می‌برد».

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط،ابراهیم العساف وزیر خارجه جدید سعودی در اولین اظهار نظر خود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« همه ما در خصوص پرونده جمال خاشقجی احساس اندوه کردیم اما به طور کلی، ما در بحران نیستیم، بلکه شاهد یک تحول هستیم».

این تغییرات در کابینه عربستان چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسول‌گری این کشور در ترکیه به قتل رسید.

برخی گزارش‌ها گفته است که برکناری عادل الجبیر ناشی از  تعدادی از اظهارات بحث برانگیز او در مورد این موضوع است، و این مسئله  افکار عمومی جهان را مورد توجه قرار داده است.

دومین تغییر مهم در کابینه عربستان سعودی، گماردن سپهبد «خالد بن قرار الحربی»  به عنوان فرمانده ویژه نیروهای اضطراری و امنیت است. او جایگزین سعود الهلال شد، که تنها یک و نیم سال در این سمت بود.

اما سومین تحول مهم در کابینه «ترکی آل شیخ» است که از وزارت ورزش به وزارت رفاه اجتماعی انتقال یافت.

آل شیخ به عنوان رئیس «هیئت مدیره کل اداره رفاه اجتماعی»، که یکی از دیدگاه‌های شاهزاده محمد بن سلمان برای توسعه در سعودی است«  منصوب شد.

از دیگر فرمان‌های مهم سلمان بن‌عبدالعزیز برکناری «محمد بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر عربستان سعودی در لندن است. او در حکم جدیدی به عنوان مشاور پادشاه تعیین شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More