شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه استرالیا: آزادی گیلبرت اولویت‌ اصلی ما بود

همزمان با آزادی کایلی مور گیلبرت پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی که در سفر به ایران بازداشت و زندانی شده بود، ماریس پاین، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای بعد از آزادی کایلی مور گیلبرت تاکید کرد که «آزادی او از زمان بازداشت در اولویت اصلی دولت ما بود.»

گیلبرت پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی، روز چهارشنبه در جریان مبادله با سه زندانی ایرانی آزاد شد که از آنها به عنوان عاملان طرح ترور یک‌ دیپلمات اسرائیلی در تایلند نام برده می‌شود.

وزیر خارجه استرالیا در بیانیه خود تاکید کرد: «دولت استرالیا همواره دلایلی را که دولت ایران برای بازداشت و محکومیت دکتر مور گیلبرت مطرح کرده است ، رد می کند. ما به این کار ادامه خواهیم داد.»

در بیانیه وزیر خارجه استرالیا آمده است: «با مشورت کامل با خانواده‌اش، آزادی دکتر مور گیلبرت از طریق تعامل دیپلماتیک با دولت ایران حاصل شد.»

وزیر خارجه استرالیا «قدرت و قاطعیت» گیلبرت در زمان بازداشت را تحسین کرده و برای او آرزوی سلامتی کرده است.

کایلی مور گیلبرت نیز در بیانیه‌ای از دولت استرالیا، وزارت خارجه این کشور، سفارتخانه استرالیا در تهران به دلیل تلاش‌هایی که برای آزادی او کرده‌اند و همچنین از همه کسانی که در این مدت از او حمایت و پشتیبانی کردند، تشکر کرد. او تاکید کرد که چیزی جز احترام و عشق و ستایش برای مردم بزرگ و خونگرم ایران ندارد.

گیلبرت خطاب به مردم ایران نوشت: «علی‌رغم بی‌عدالتی‌هایی که در حق من شده است، با احساساتی تلخ و شیرین کشور شما را ترک می‌کنم. من به عنوان یک دوست و با نیت دوستانه به ایران آمدم و با همین احساسات ایران را ترک می کنم. احساساتی که نه تنها هنوز کم نشده بلکه تقویت هم شده است.»

او در پایان اضافه کرد که از مطبوعات خواسته است تا حریم خصوصی او را محترم داشته و اجازه دهند با خانواده‌اش این شرایط را پشت سر بگذارد.

کایلی مور گیلبرت،‌ پژوهشگر دو تابعیتی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا در پاییز سال ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد.

 دستگاه قضایی ایران به اتهام جاسوسی حکم حبس ۱۰ ساله برای او صادر کرده بود. روزنامه گاردین چند ماه قبل خبر داد که براساس نامه‌هایی که از کایلی مور گیلبرت به این روزنامه رسیده، این پژوهشگر استرالیایی-‌‌بریتانیایی تاکید داشت که «پس از رد پیشنهاد جاسوسی به نفع جمهوری اسلامی» بازداشت شده است.

گیلبرت روز چهارشنبه در جریان مبادله با سه زندانی ایرانی آزاد شد که از آنها به عنوان عاملان طرح ترور یک‌ دیپلمات اسرائیلی در تایلند نام برده می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More