شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: گزارش‌ها درباره رفع توقیف بخشی از دارایی‌های ایران صحت ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گزارش‌ها درباره رفع توقیف بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران را نادرست خواند و تاکید کرد ایالات متحده برای وارد شدن ایران به مذاکرات هسته‌ای به جمهوری اسلامی، هیچ امتیازی نخواهد داد.

بلینکن روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واشینگن قصد دارد تحریح‌های ایران را کاهش دهد گفت: «تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های آنها کاهش نخواهد یافت.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی گزارش از قصد ایالات متحده برای آزادسازی اموال توقیف شده ایران در کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، گفت این گزارش «صحیح نیست» و تاکید کرد پیش از هر اقدامی برای لغو تحریم‌های ایران با کنگره مشورت رسمی خواهد کرد. 

بلینکن خاطرنشان کرد تاکنون هیچ اقدامی درباره ایران صورت نگرفته است.

این درحالی است که پیشتر رییس‌کل بانک مرکزی ایران و برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از توافق با کره‌ جنوبی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور خبر داده بودند.

آنتونی بلینکن با تاکید براینکه آمریکا با گستره وسیعی از اقدامات جمهوری اسلامی، از جمله حمایت از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک و سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه «مشکلات بنیادین» دارد، گفت: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست‌یابد یا در آستانه آن قرار گیرد، مصونیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه وقتی آمریکا در توافق نیست چطور از ایران توقع دارد که به تعهداتش پایبند باشد، گفت دیپلماسی «پایدارترین» راه حل برای مساله هسته‌ای ایران است و افزود: آمریکا اعلام در همین راستا با متحدان و شرکای خود رایزنی‌های مربوط را آغاز کرده و اعلام آمادگی کرد که در نشست کشورهای عضو برجام شرکت کند، اما ایران از حضور در این نشست خودداری کرد.

او افزود: «اکنون توپ در زمین ایران است تا نشان دهد برای تعامل جدی است یا نه.»

این نشست در حالی برگزار می‌شود، که خبرگزاری رویترز اخیرا از اقدام ایران از آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲-ام، در نیروگاه زیرزمینی هسته‌ای نطنز خبر داده است.

طبق این گزارش، آژانس به کشورهای عضو خود اعلام کرده که ایران تزریق یواف۶ (UF۶)، گاز هگزافلوراید اورانیوم، به آبشار سوم زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای آی‌آر-۲-ام در نیروگاه زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More