شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: شواهد معنادار نشان می‌دهد منشا کرونا آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان چین است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه تاکید کرد که «شواهد معناداری» وجود دارد که نشان می‌دهد منشا ویروس کرونا آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان چین است.

پمپئو در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا تاکید کرد که «این اولین بار نیست که جهان به دلیل ویروس‌هایی که از آزمایشگاه‌های چین نشت کرده‌اند، در خطر قرار گرفته است.»

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد یک گزارش چهارصفحه‌ای از وزارت امنیت داخلی آمریکا به دستش رسیده است که نشان می‌دهد حکومت چین «از روی عمد قصد داشت با پنهان کردن میزان گسترش و شدت سرایت‌پذیری ویروس کرونا، فرصت کافی برای خرید و انبار کردن تجهیزات پزشکی و حفاظتی را داشته باشد.»

براساس یک گزارش اطلاعاتی  وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در اوایل ژانویه «رهبران چین به‌طور عمدی شدت بیماری کووید-۱۹ را پنهان کرده‌اند.»

در این گزارش تاکید شده است که «چین با کوچک نشان دادن وسعت و شدت بیماری، واردات تجهیزات پزشکی را افزایش داد و صادرات این تجهیزات را کاهش داد و هم‌زمان اطلاعات مربوط به شیوع کرونا را از سازمان بهداشت جهانی پنهان کرد.»

این افشاگری در حالی صورت می گیرد که دولت دونالد ترامپ انتقادات خود را نسبت به چین شدت بخشیده است و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه چهاردهم اردیبهشت به صراحت گفت که چین مسئول گسترش ویروس کرونا است و باید پاسخگو باشد.

دفتر اطلاعات ملی آمریکا پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا با نظر دانشمندان مبنی بر اینکه ویروس کرونا از سوی انسان ساخته نشده، یا تغییرات ژنتیکی در آن داده نشده است، موافقند. این بیانیه البته تاکید کرده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا همچنان به تحقیقات خود درباره این که آیا این اپیدمی از طریق تماس با حیوانات آلوده آغاز شده یا نتیجه یک اتفاق در آزمایشگاه ووهان است، ادامه می‌دهند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در هفته‌های گذشته بارها بر پنهان‌کاری چین در مورد شیوع ویروس کرونا، تاکید کرده است. او روز پنج‌شنبه یازدهم اردیبهشت ماه، با بیان اینکه «چین یا نخواسته و یا نتوانسته است که شیوع کرونا را در مبدا مهار کند»، گفت شواهدی دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از موسسه ویروس شناسی ووهان چین نشات گرفته است.

رییس جمهوری آمریکا همان روز در کنفرانس مطبوعاتی خود با بیان اینکه «کرونا را می‌شد در مبدا نسبتا راحت مهار کرد»، تاکید کرد که «چین در این زمینه پیشرفته است و می‌توانستند آن را مهار کنند. آنها یا نتوانستند و یا نخواستند این کار را بکنند.»

ترامپ همچنین گفت که «چین باید توضیح دهد چرا در ابتدای شیوع کرونا به پروازهای خارجی اجازه ورود به این کشور را نمی‌داد در حالی‌که پروازها به خارج از چین همچنان ادامه داشت.» او در ادامه گفت اطمینان دارد که ویروس کرونا از موسسه ویروس شناسی ووهان چین نشات گرفته است.

ترامپ با اشاره به عملکرد سازمان بهداشت جهانی در مورد به شیوع کرونا، گفت: «سازمان بهداشت جهانی باید شرمنده باشد چرا که به عنوان یک آژانس روابط عمومی برای چین عمل کرده است. آنها در اتفاقی که جان صدها هزار نفر را در جهان گرفته، نباید به دنبال توجیه اشتباه خود باشند.»

رییس جمهوری آمریکا بارها بیان کرده که سازمان بهداشت جهانی یک سازمان «چین‌محور» است و به همین دلیل دو هفته قبل دستور داد تا کمک‌های الایات متحده به این سازمان متوقف شود.

 منتقدان ترامپ، واکنش و تصمیم‌گیری او در خصوص مقابله با شیوع کرونا در آمریکا را دیرهنگام توصیف می‌کنند و حتی رییس جمهوری آمریکا را متهم می‌کنند که با تاکید بر پنهان‌کاری چین در مورد شیوع کرونا، درحال فرافکنی  است.

ترامپ اما پنهان‌کاری چین در مورد با شیوع ویروس کرونا را با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط دانسته است. او  چهار روز قبل به صراحت گفت گفت که چین نمی‌خواهد به ریاست‌جمهوری انتخاب شوم چون  دولتش از چین میلیاردها دلار تعرفه گرفته است و به همین دلیل چین می‌خواهد جو بایدن به ریاست‌جمهوری برسد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More