شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: حمله ایران به کشتی مرسر استریت با پاسخ جمعی مواجه می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ابراز اطمینان کرد که ایران حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب را انجام داده است و گفت ایالات‌متحده با شرکای بین‌المللی خود در حال همکاری است تا این کشورها به این حمله واکنشی مشترک نشان دهند.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: «ما یک بررسی کامل انجام دادیم و مطمئن هستیم که ایران این حمله را انجام داده است. این حمله، در ادامه روندی از حمله‌های مشابه از سوی ایران رخ داد، که از آن جمله می‌توان به حمله‌های پهپادهای بمب‌گذاری شده اشاره کرد. چنین حمله‌ای به یک کشتی که به صورت صلح‌آمیز در آب‌های بین‌المللی در حال انجام یک ماموریت تجاری بوده، هیچ توجیهی ندارد.»

او افزود: «اقدام ایران تهدیدی مستقیم علیه دریانوردی آزاد و تجارت است که باعث کشته شدن دریانوردان بی‌گناه شد. ما در حال حاضر در حال هماهنگی با شرکای خود و رایزنی با دولت‌های منطقه هستیم.»

بلینکن گفت: «باز هم می‌خواهم حمله روز جمعه به کشتی تجاری مرسر استریت را محکوم کنم. این کشتی به صورت مسالمت‌آمیز در حال عبور از شمال دریای عرب در ‌آب‌های بین‌المللی بود که هدف حمله یک پهپاد بمب‌گذاری شده قرار گرفت و دو نفر از سرنشینان آن کشته شدند.»

در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره این‌که آیا آمریکا از حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل علیه ایران، به دلیل حمله اخیر به یک کشتی تجاری، حمایت می‌کند، گفت: «اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل، خود در این باره تصمیم می‌گیرد.»

او با اشاره به اینکه ایالات متحده در حال حاضر در تلاش است برجام را احیا کند، گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست‌یابد این تهدیدهای تهران شدیدتر خواهد شد.»

سخنگوی کاخ سفید، گفت: «محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق اجرای برجام، ما را برای رسیدگی به مشکلات دیگر در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.»

او تاکید کرد: «شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک منطبق با منافع ملی آمریکا است.»

همزمان با ادامه واکنش‌ها به حمله علیه کشتی مرسر استریت، روز دوشنبه آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل و فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، درباره تحولات منطقه و همکاری بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

از سوی دیگر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در دیدار با همتای اسرائیلی خود درباره چالش‌های استراتژیک منطقه، از جمله تهدید ایران گفت‌وگو کردند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای حمله به کشتی تجاری مرسر استریت در دریای عرب را محکوم کرد و چنین اقدام‌هایی را علیه ایمنی و آزادی دریانوردی غیرقابل قبول خواند. این بیانیه از کشورهایی که در این حمله آسیب دیده‌اند خواست از هر اقدامی که صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.

در همین حال، ضمیر کابلوف، مقام وزارت خارجه روسیه، گفت: «کوچکترین دلیلی برای باور این که ایران در حمله به کشتی مرسر استریت نقش داشته، وجود ندارد.»

او اضافه کرد زمانی که اطلاعاتی در این زمینه وجود داشته باشد، روسیه موضع خود را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش به حمله به کشتی مرسر استریت خواستار اقدام فوری متقابل اسرائیل علیه ایران شد گفت: «ما یک کشور مستقلیم و از منافع‌ امنیتی خود در سراسر خاورمیانه تا جایی که نیاز داریم، محافظت می‌کنیم. ما همیشه از تبادل نظرات خود در مورد مسائل مختلف با بریتانیا و آمریکا خوشحال خواهیم شد.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «ما برای از میان برداشتن چنین تهدیدی دست به اقدام خواهیم زد. اسرائیل گزینه‌ها و ابزار گوناگونی برای حفاظت از شهروندانش دارد. هر که را بخواهد به ما آسیب برساند به روش و زمان مناسب برای خودمان و امنیت‌مان، تنبیه می‌کنیم.»

بنی گانتس گفت: «این دیگر فقط موضوع اسرائیل نیست. همه جهان نتیجه تجاوزگری ایران را می‌بینند. هر توافقی با ایران باید شامل از میان برداشتن تهدید تهران برای منطقه باشد و شامل آسیبی که به مردم بی‌گناه و اقتصاد جهان می‌زند.»

او افزود: «ایران به رهبری جلاد رییسی تهدیدی بسیار خطرناکتر برای جهان و عاملی بسیار مخرب‌تر در منطقه خواهد بود و خواهد کوشید به تهدیدی حیاتی برای اسرائیل مبدل شود.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز حمله به کشتی مرسر استریت در سواحل عمان را «حمله‌ای خشونت‌بار و غیرقابل قبول» به حمل‌ونقل تجاری خواند و گفت ایران باید با عواقب این حمله مواجه شود.

بوریس جانسون ضمن اشاره به اینکه در این حمله یک شهروند بریتانیایی کشته شده گفت: «بسیار ضروری است که ایران و کشورهای دیگر به اصل حق آزادی‌ دریانوردی در سراسر جهان احترام بگذارند. بریتانیا همچنان بر این موضوع پافشار می‌کند.»

در همین حال، رسانه‌ها به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، گزارش دادند که دولت بایدن ممکن است اطلاعات درباره عملیات‌ طرح‌ریزی‌شده اسرائیل علیه ایران را به رسانه‌های بین‌المللی درز بدهد تا از تکرار آنها جلوگیری کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More