شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: ایالات متحده و چین در مورد ایران منافع مشترکی دارند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار دو روزه با مقامات چین در آلاسکا گفت که ایالات متحده و چین در مورد ایران، کره شمالی، افغانستان و تغییرات اقلیمی منافع مشترکی دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از پایان این نشست گفت: «ما پاسخی تدافعی دریافت کردیم.»

او افزود: آمریکا در نشست با چین «نگرانی‌های مهم» خود و متحدانش در مورد اقدامات و رفتارهای پکن را مطرح کرد و به بیان سیاست‌های خود پرداخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پس از نشست دو روزه با مقامات چین گفت: «ما انتظار داشتیم در مورد گستره وسیعی از موضوعات مذاکرات سخت و بی‌پرده‌ای داشته باشیم و دقیقا همین کار را کردیم.»

یانگ جیه‌چی، مدیر امورخارجه حزب کمونیست چین، با تاکید بر اینکه مقامات این کشور در مذاکره با آمریکا مشخص کردند که در موضوعات مورد نظر خود عقب‌نشینی نخواهند کرد، گفت: «امیدواریم آمریکا عزم چین را در دفاع از قلمرو، مردم و منافع برحق خود دست‌کم نگیرد.»

آمریکا و چین در اولین نشست دیپلماتیک خود پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، اختلافات اساسی خود را با لحنی تند بیان کردند و با انتقاد شدید از سیاست‌های یکدیگر، تقابل این دو قدرت برتر اقتصادی جهان را به نمایش گذاشتند.

بلینکن روز پنج‌شنبه در ابتدای این نشست «نگرانی‌های عمیق» واشینگتن را در مورد اقدامات چین در استان سین‌کیانگ (جایی که عمدتا اقلیت مسلمانان اویغور ساکنند)، هنگ‌کنگ، تایوان، حملات سایبری علیه آمریکا و فشار اقتصادی علیه متحدان آمریکا مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا هر یک از این اقدام‌ها تهدیدکننده نظم مبتنی بر قوانینی خواند که ثبات جهانی را تضمین می‌کند.

پاسخ چینی‌ها نیز به همین اندازه تند بود. یانگ جیه‌چی در این نشست گفت: «چین با مداخله آمریکا در امور داخلی چین کاملا مخالف است و ما اقدامات تلافی‌جویانه قاطعی اتخاذ خواهیم کرد.»

همچنین وانگ یی، وزیر خارجه چین، تازه‌ترین تحریم‌های آمریکا را که در آستانه برگزاری این نشست اعلام شد، محکوم کرد و گفت: «کسی این گونه از مهمانان خود پذیرایی نمی‌کند.»

پیش از برگزاری این نشست، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای با هشدار نسبت به اینکه حکومت چین آزادی‌های مدنی و استقلال هنگ‌کنگ را تضعیف کرده، فهرستی از نام ۲۴ مقام چینی و هنگ‌کنگی را منتشر کرد که طبق این بیانیه باعث شده‌اند چین به تعهدات خود در قبال هنگ‌کنگ عمل نکند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More