شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آلمان وارد تهران شد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود و حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

وزیر امور خارجه آلمان که در ادامه سفر منطقه‌ای خود  به چهار اردن، عراق، امارات متحده عربی، ایران، وارد تهران شده است.این سفر با هدف کاهش تنش در منطقه به ویژه تنش میان ایران و آمریکا و همچنین بررسی آخرین وضعیت برجام انجام شده است.  او در هنگام ورود به تهران در فرودگاه مورد استقبال سفیر آلمان در  ایران قرار گرفت. هایکو ماس صبح دوشنبه در ساختمان وزارت امور خارجه ایران با همتای ایرانی خود محمودجواد ظریف دیدار خواهد کرد، پس از آن در ضیافت ناهار ظریف شرکت می کند و در ادامه با حضور در ساختمان ریاست جمهوری با حسن روحانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

یکی از مهمترین محورهای گفت‌وگوی وزیر خارجه آلمات با مقامات جمهوری اسلامی ایران «آخرین وضعیت برجام» و «سازوکار اینستکس» است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که هایکو ماس در سفر به تهران، ضمن تاکید بر «لزوم حفظ و اجرای تعهدات برجام از سوی ایران»، به رایزنی برای حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه خواهد پرداخت.

سفر وزیر چهار روزه امورخارجه آلمان به خاورمیانه از جمعه گذشته آغاز شد. در این پایگاه هواپیماهای تورنادوی ویژه شناسایی و تجسس آلمان و یک هواپیمای سوخت‌رسان، به عنوان بخشی از نیروهای پشتیبانی از عملیات نیروهای بین‌المللی علیه گروه تروریستی داعش مستقرند. ماموریت نیروهای آلمانی  در پایان اکتبر سال جاری به پایان می رسد اما احتمال تمدید آن به درخواست آمریکا و برای ایجاد یک منطقه امن برای کردها در شمال سوریه وجود دارد.

هایکو ماس همچنین در سفری که به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود وارد بغداد شد و روز شنبه ۱۸ خرداد با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار کرد. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در دیدار با ماس گفت که «بغداد از هر اقدامی در جهت ثبات منطقه و جهان حمایت می کند و در همین راستا قصد دارد هیات‌ها و پیام هایی را به تهران و واشنگتن و اروپا اعزام کند.»

ماس در بدو ورود به بغداد گفت: «ما اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که تمامی تلاش‌هایی که به توافق هسته‌ای با ایران مربوط می‌شود مورد تهدید قرار گرفته است.»

او با تاکید براینکه «خطر اشتباه محاسباتی، سوءتفاهم و رفتارهای تحریک‌آمیز وجود دارد که موجب تبعات غیرقابل پیش‌بینی در این منطقه حساس خواهد شد»، گفت که «تنش‌های اخیر ما را مجبور می‌کند که برای رفع تنش‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز مداخله کنیم».

صبح یک شنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره اهداف سفر وزیر خارجه آلمان به تهران، گفت: «اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که از ایران انتقاد کنند.»

ظریف گفت: «وظیفه‌ای که اروپایی‌ها دارند به عنوان اعضای برجام این است همان‌طور که خود برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند باید شرایط تبادلات اقتصادی برای ایران عادی‌سازی شود. اینها باید پاسخ دهند که چقدر این عادی‌سازی را انجام دادند.»

وزیر خارجه دولت روحانی تاکید کرد که «در برجام اقدام مهم نیست، نتیجه مهم است.اروپایی‌ها باید بگویند که چه نتایجی گرفتند. اینکه بگویند ما تلاش کردیم نشد، ما هم می‌گوییم از این به بعد تلاش کنید که بشود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More