شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آلمان: آمریکا چیزی بیش از یک نمایش تک‌نفره است

 

در حالی که هنوز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی این کشور ادامه دارد، مقام‌ها و رهبران جهان به ویژه در کشورهای اروپایی به این انتخابات واکنش نشان داده‌اند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌وگویی درباره انتخابات آمریکا، طرفین رقابت را تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات به خویشتن‌داری فراخواند و نسبت به ریختن «نفت بر آتش» در شرایط فعلی هشدار داد.

ماس در گفت‌وگو با روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه از جمله «برلینر مورگن‌پست» که روز جمعه منتشر شد، تاکید کرد: «هر کسی که در شرایط کنونی به ریختن نفت بر آتش ادامه دهد، عملی غیرمسئولانه انجام داده است.»

وزیر خارجه آلمان با اشاره به این که «آمریکا چیزی بیش از نمایشی یک‌نفره است»، ادامه داد: «اکنون زمان آن است که خویشتن‌دار باشیم تا نتایج به شیوه‌ای مستقل در دسترس قرار گیرد.»

ماس گفت: «بازندگان خوب بیش از برندگان فوق‌العاده برای سازوکار دموکراسی اهمیت دارند.»

همچنین در حالی که آلمان اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، وزیر خارجه این کشور گفت: «بدون توجه به اینکه چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز شود، روابط فراآتلانتیک دیگر به قبل برنمی‌گردد.»

او با بیان این که «رییس جمهوری بعدی آمریکا باید نزدیکی نتیجه را به خاطر بسپارد»، اضافه کرد: «این به آن معناست که آمریکا فورا با انرژی کامل به عرصه بین‌المللی برنمی‌گردد.»

پیشتر وزیر خارجه آلمان در توییتی نوشت: «آنچه در آمریکا در حال وقوع است با چیزی که ما از فرهنگ دموکراسی در آمریکا می‌شناسیم مطابقت ندارد. مهم است که همه نتیجه را قبول کنند. برنده بودن آسان است اما گاهی بازنده بودن دشوار است.»

همچنین آنگرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان گفته بود که از «وضعیت بسیار انفجاری» در آمریکا نگران است. او اضافه کرد که این وضعیت می‌تواند منجر به «بحران اساسی» شود.

 

سایر مقام‌های اروپایی چه می‌گویند؟

پیشتر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، درباره انتخابات آمریکا اعلام کرد مطمئن است «خبرهای خوبی می‌رسد و ارزش‌های مستحکم دموکراتیک این کشور، به دست آمدن نتایج صحیح را تضمین می‌کند.»

او نیز همچون ماس درباره روابط اروپا و آمریکا گفت: «نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد دیگر در روابط فراآتلانتیک به آن دوران خوش گذشته نمی‌گردیم. دنیا از چهار سال پیش تغییر کرده است.»

همچنین آرانچا گونزالس لایا، وزیر خارجه اسپانیا، در یک گفت‌وگویی رادیویی بر ضرورت احترام به نهادهای دموکراتیک تاکید کرد و گفت: «ما نیستیم که رییس جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنیم. در هر صورت باید با کسی که از سوی مردم آمریکا انتخاب می‌شود، همکاری کنیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود: «در چنین رقابت تنگاتنگی، تمام رای‌ها باید شمارش شوند.»

بورل تاکید کرد آنچه دونالد ترامپ درباره پیروزی‌‌اش گفته نظر شخصی‌اش است.

همچنین دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اظهارات ترامپ درباره «تقلب در انتخابات ریاست جمهوری» گفت: «به درستکاری موسسات انتخاباتی در اعلام نتایج انتخابات باور دارم.»

این مقام دولت بریتانیا اضافه کرد: «چه نامزد دموکرات‌ها انتخاب شود یا جمهوری‌خواهان، رابطه بریتانیا و آمریکا در بهترین حالت است.»

همچنین یکی از سخنگویان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ابراز اطمینان کرد در هر صورت روابط این کشور با آمریکا در چهار سال آینده تقویت خواهد شد.

پیشتر جانسون از پاسخ دادن به سوالی درباره انتخابات آمریکا در پارلمان بریتانیا خودداری کرده است.

 

واکنش روسیه و ایران

در روسیه، دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: «عدم شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی و جهان گذاشته است.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با این حال اضافه کرد که درباره شرایط فعلی انتخابات آمریکا اظهارنظر نمی‌کند.

این در حالی است که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقام‌های امنیتی این کشور نسبت به مداخله سه کشور روسیه، چین و ایران در این انتخابات هشدار داده بودند.

همچنین ژاییر بولسونارو، رییس جمهوری برزیل گفت: «شما می‌دانید که من از چه کسی حمایت می‌کنم. من صریح بوده‌ام. من رابطه خوبی با ترامپ دارم. امیدوارم او دوباره انتخاب شود.»

یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی، نیز در توییتی نوشته است: «به روشنی مشخص است که آمریکایی‌ها دونالد ترامپ را انتخاب کرده‌اند.» 

اسلوونی زادگاه ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ است.

اما علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در حساب توییتر خود به زبان انگلیسی این دوره از انتخابات آمریکا را «نمایش» توصیف کرد. رییس جمهوری ایران هم گفت  نتیجه انتخابات آمریکا برای جمهوری اسلامی مهم نیست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More