شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت آمریکا تحت فشار ترامپ استعفا داد

 

تام پرایس وزیر بهداشت ایالات متحده آمریکا، تحت فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در خصوص استفاده ازهواپیماهای خصوصی پرهزینه برای سفرهای دولتی و شخصی، روز جمعه ۷ مهرماه از مقام خود استعفا داد.

استعفای ناگهانی پرایس درست یک ساعت پس از آن صورت گرفت که ترامپ نارضایتی خود را در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص استفاده او از هواپیمای اختصاصی  و تاثیر آن بر دولتش اعلام کرد رخ داد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تام پرایس، وزیر بهداشت ایالات متحده، استعفای خود را به دونالد ترامپ ارائه داده و رئیس جمهور نیز آن را پذیرفته است.»

استعفای پرایس، ترامپ را بار دیگر در موقعیتی برای تکمیل کابینه خود قرار داده است. او در حال حاضر به دنبال یافتن فردی مناسب برای وزارت امنیت کشور است.

این آخرین ضربه وارده به دولت ترامپ بود که برای به دست آوردن دستاوردهای قانونی از سوی کنگره همواره تلاش کرده بود.

تام پرایس، نماینده سابق کنگره، در تبیین سیاست‌های مدیریتی کاخ سفید نقشی اساسی داشته است.

در این استعفا نامه اثر زیادی از ندامت به چشم نمی‌خورد.او در این نامه می گوید: «من به مدت چهل سال به عنوان پزشک و خدمت‌گزار عمومی در خدمت مردم بوده‌ام و مردم برای من در اولویت بوده‌اند. من از اینکه رویدادهای اخیر باعث انحراف مردم از آن چه که تاکنون انجام داده‌ام شده پشیمانم».

ترامپ که در حال حاضر با مشکلات فراوانی از قبیل برنامه‌های مالیاتی، خسارات ناشی از سه طوفان مهیب که آمریکا را درنوردیدند مواجه است، بروز چنین مسأله‌ای انحراف بسیاری را در افکارعمومی نسبت به عملکرد او ایجاد کرده است.

پرایس روز سه‌شنبه قول داد که هزینه پروازهای خصوصی‌اش را که نزدیک به ۵۲ هزار دلار است بازپرداخت خواهد کرد و گفت: «مالیات دهندگان حتی یک سنت هم برای پروازهای من پرداخت نخواهند کرد.» ولی این برای ترامپ کافی نبود.

ترامپ به خبرنگاران گفت که موضوع سفرهای گران قیمت پرایس خوب نبود، چرا که اودر تلاش برای  مذاکره مجدد برای جلب حمایت بیشتر مالیات دهندگان بود.

ترامپ در این گفت‌وگو تاکید کرد : «به باور من او انسان خوبی است. من نگاهی را که ایجاد شده دوست ندارم.»

تام پرایس، یکی از معدود مقامات ارشد کارآمد در دولت ترامپ بود که درارتباط با استفاده از پروازهای چارتر و هواپیماهای دولتی، برای سفرهای شخصی، مورد توبیخ قرار گرفت، در حالی که می‌توانست از پروازهای تجاری و با هزینه‌ای بسیار کم استفاده کند.

کاخ سفید نیز روز جمعه در واکنشی نسبت به این مسأله، استفاده از هواپیماهای خصوصی را منوط به کسب مجوز از جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید دانست و استفاده از هواپیماهای تجاری برای کارکنان ارشد کاخ سفید را به جز چند مورد استثنا ضروری دانست.

رسانه‌های واشنگتن طی گزارشی هزینه سفرهای تام پرایس از ماه مه سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار دلار برآورد کرده است.

نشریه پولیتیکو نیز هزینه پروازهای نظامی به آفریقا و اروپا را بیش از ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More