شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر انرژی آمریکا: برجام جلوی سوءرفتار ایران را نگرفت

 

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، در شصت‌ودومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) را توافقی «ناقص» خواند که «نتوانسته است جلوی ادامه سوءرفتار ایران را بگیرد».

آقای پری روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه خطاب‌به این کنفرانس گفت: ‌«ما دوباره تحریم‌های مهم [ایران] را برمی‌گردانیم و تنها توافقی را خواستاریم که به‌طور کامل برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های آن کشور در زمینه گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را دربر گیرد.»

او همچنین از مجمع‌عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا با اتکا به نظارت و راستی‌آزمایی جدی، روی همکاری ایران پافشاری کند.

وزیر انرژی آمریکا در ابتدای سخنان خود در این جلسه، نامه دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا را که لحنی انتقادی داشت، قرائت کرد.

ترامپ در این نامه تاکید کرده است که باید اطمینان حاصل شود «ماهیت برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است و راه دسترسی تهران به سلاح اتمی به‌صورت دائمی مسدود شده است».

این درحالی است که علی‌اکبر صالحی، ريیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این مجمع گفته است که سرنوشت برجام، یکی‌از «مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی» است و اقدام آمریکا در خروج از این معاهده، بر «صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» تاثیر منفی خواهد داشت.

صالحی به ۱۲ گزارش آژانس اشاره کرد که در آن پایبندی ایران به برجام تایید شده است و گفت این موضوع در حالی‌ است که آمریکا چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، به‌طور کامل به مفاد برجام  پایبند نبوده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعمال بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را ماه قبل مجددا آغاز کرد. دور دوم تحریم‌ها نیز که فروش نفت ایران را شامل می‌شود، از ۱۳ آبان‌ماه آغاز خواهد شد. دولت آمریکا اعلام کرده که هدف این کشور، به صفر رساندن فروش نفت ایران است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More