شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت دفاع ارمنستان: درگیری‌های نظامی در قره‌باغ کاملا متوقف شد

شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که عملیات نظامی در کل خط مقدم منطقه قره‌باغ متوقف شده است.

استپانیان روز سه‌شنبه گفت که از ساعت شش بامداد به وقت محلی، آرامش نسبی در این منطقه برقرار شده و صلحبانان روسیه  در قره‌باغ مستقر می‌شوند.

همزمان گزارش‌ها حاکی از حرکت نیروهای روسی از شهر گوریس در ارمنستان به سمت منطقه قره‌باغ است. 

روسیه با ارمنستان پیمان دفاعی امضا کرده و در این کشور پایگاه نظامی دارد.

پس از بیش از یک ماه درگیری مرگبار در منطقه قره‌باغ و چندین تلاش‌ ناکام برای برقراری آتش‌بس، بالاخره آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه توافق صلحی را امضا کردند که از ساعات آغازین روز سه‌شنبه به اجرا گذاشته شد.

در حالی که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد قرارداد آتش‌بس را با اصرار چندباره ارتش امضا کرده، خروج ارتش ارمنستان از منطقه قره‌باغ از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد. 

آراییک هاروتیونیان، رییس‌جمهوری خودخوانده آرتساخ ( قره‌باغ) نیز گفت: «اگر قرارداد امضا نمی‌شد، کل منطقه قره‌باغ را از دست می‌دادیم.»

او ادامه داد: «ما شهرستان‌های فیضولی، جبراییلی، قبادلی، زنگیلان، هادروت و بخش‌هایی از مارتونی و عسگران را از دست دادیم. اگر جنگ دوام می‌یافت، درگیری‌ها وارد استپانکرت (خان‌کندی) می‌شد.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به رادیو اکو مسکو گفت که سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو درباره توافق آتش‌بس قره‌باغ با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

بر اساس متن توافق آتش‌بس قره‌باغ، طرفین درگیر در مواضع خود باقی خواهند ماند و روز سی‌ام آبان ماه، نیروهای ارمنی منطقه آغدام را به آذربایجان پس می‌دهد. همچنین قرار شد جمهوری ارمنستان شهرستان کلبجر و شهرستان لاچین را به آذربایجان پس دهد. شهر شوشا نیز در اختیار آذربایجان می‌ماند.

ارتش روسیه به مدت پنج سال در منطقه مستقر خواهد بود تا طرفین در مورد آینده منطقه به توافق برسند و در غیر این صورت، به طور خودکار، حضور نیروهای روسی پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.

همچنین تمام پناهندگان و آوارگان با نظارت سازمان ملل متحد به شهرها و روستاهای خود بازگشته و اسرا، بازداشتی‌ها و اجساد دو طرف مبادله خواهند شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More