شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در نخستین روز پایان معافیت‌‌های تحریم نفت ایران

وزارت خارجه هند: نفت ایران را با سایر صادرکنندگان جایگزین می‌کنیم

 

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند، گفت کشورش آمده قطع خرید نفت از ایران است و خودش را برای مواجه با مقررات تحریمی آمریکا آماده کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۲ اردی‌بهشت به نقل از سخنگوی وزارت خارجه هند نوشت که دهلی‌نو بنا دارد نیازهای نفتی خود را از سایر کشورهای صادر کننده تامین کند.

هند، پس از چین، دومین خریدار اصلی نفت ایران به شمار می‌رود.

از آبان‌ماه گذشته که تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت نفت ایران اجرا شده است؛ هند، در کنار هفت کشور دیگر، به مدت شش ماه از اجرای  مقررات تحریمی ایالات متحده معاف شدند. به این معنا که اجازه داشتند حداکثر به مدت شش‌ماه، یا تا زمان یافتن جایگزینی برای نفت ایران، کماکان از ایران نفت وارد کنند.

این مهلت شش ماه روز پنجشنبه به پایان رسید. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که هند برای ماه جاری میلادی، ماه می، هیچ سفارشی برای خرید نفت از ایران ثبت نکرده است.

پیشتر برخی از کشورهای دیگر صادر کننده نفت، از جمله عراق و عربستان سعودی، اعلام آمادگی کرده بودند که کسری نفت ایران در بازارهای جهانی را می‌توانند جبران کنند. امری که واکنش تند مقام‌های ایران را به همراه داشت.

در یکی از واکنش‌ها نسبت به پایان معافیت‌های تحریم نفت ایران، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، که به تهران سفر کرده است؛ روز پنجشنبه گفت «حذف ایران از بازار نفت» امکان‌پذیر نیست.

با این حال و به رغم پایان رسمی معافیت شش ماهه تحریم خرید نفت ایران و البته تداوم بحران سیاسی در ونزوئلا، به عنوان عضو دیگر سازمان اوپک، روز پنجشنبه در نخستین روز تحریم‌ همه‌جانبه صنعت نفت ایران از سوی آمریکا، بهای نفت در بازارهای جهانی نه تنها بالا نرفت؛ بلکه سه درصد نیز کاهش یافت و به ۷۱ دلار و ۸۰ سنت رسید. توان صادرات و ذخیره نفت در خود ایالات متحده، از دلایل اصلی این کاهش قیمت عنوان شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More