شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: نشانه‌هایی از استفاده دوباره سوریه از سلاح شیمیایی هست

 

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اعلام کرد شواهدی در دست هست که نشان می‌دهد رژیم اسد برای بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۳۱ اردی‌بهشت در بیانیه‌ای نوشت: «متاسفانه ما هنوز نشانه‌هایی می‌بینیم که رژیم اسد ممکن است از سلاح شیمیایی، از جمله گاز کلر، در شمال غرب سوریه استفاده کرده باشد.»

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاریخ این حمله روز یکشنبه گذشته ۲۹ اردی‌بهشت قید شده است. پیشتر گروه‌های مخالف رژیم اسد، ارتش سوریه را متهم کرده بودند که در حمله به شهرک کبانی، در حومه لاذقیه، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه، در همان روز، گروه‌های مخالف را به صحنه‌سازی علیه حکومت، در استفاده از سلاح شیمیایی، متهم کرد.

در بیانیه روز سه‌‌شنبه ورتگاس آمده که ایالات متحده کماکان در حال بررسی موضوع و گرد‌آوری اطلاعات از حمله روز یکشنبه است؛

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که ایالات متحده بار دیگر هشدار می‌دهد که اگر انجام چنین حمله‌ای از سوی رژیم اسد ثابت شود؛ این کشور همراه با متحدان خود، «سریع» و «مناسب» به آن پاسخ خواهند داد.

ایالات متحده تا کنون دو مرتبه، در آوریل ۲۰۱۷ و همین طور در آوریل ۲۰۱۸، بر پایه گزارش‌هایی از استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی، مواضع دولتی را بمب‌باران کرده است.

در آوریل ۲۰۱۸، مخالفان رژیم اسد مدعی شدند که نیروهای دولتی در منطقه غوطه شرقی، دست به حمله شیمیایی زده‌اند. بعدها بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، استفاده از گاز کلر در این منطقه را تایید کرد؛  اما در نهایت اشاره‌ به عامل آن نشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین رژیم اسد را به نقض آتش‌بس در شمال غرب سوریه، به طور مشخص در استان ادلب، متهم کرده است و خواهان توقف فوری عملیات نظامی در این منطقه شده است.

این منطقه در حال حاضر در حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن در اختیار گروه‌های اسلام‌گرای مخالف رژیم اسد است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More